ASIS-docenten helpen op Lesbos: ‘Ik schaamde me voor  de hatelijke reacties op vluchtelingen’

Docenten Yvonne Janssen en Sandra Baaijens van de Avans School of International Studies (ASIS) vertrekken in de herfstvakantie naar Lesbos om daar vluchtelingen te helpen. “De vluchtelingencrisis heeft veel indruk op ons gemaakt.”

Van 13 tot 21 oktober zijn de docenten op Lesbos. Dat doen ze namens de organisatie Because We Carry, waar ze met vrijwilligers vanuit de hele wereld in vluchtelingenkamp Kara Tepe de handen uit de mouwen te steken. “In plaats van passief toe te kijken, gaan we zelf helpen”, licht Janssen toe.

Mijn hart brak
De behoefte om écht iets te doen, ontstond door de almaar groter wordende crisis in Europa. Janssen: “De vluchtelingencrisis in Europa heeft veel indruk op ons gemaakt. Mijn hart brak toen ik las en hoorde over de duizenden mannen, vrouwen en kinderen die verdronken op de Middellandse Zee tijdens hun zoektocht naar veiligheid.”

‘Sandra gaat yoga-lessen verzorgen’

Yoga
Dat er in veel landen haat en onbegrip is ten aanzien van mensen die huis en haard verlaten voor een veiligere toekomst, noemt Janssen vanuit het oogpunt van menselijke compassie ‘onbegrijpelijk’. “Ik schaamde me voor de hatelijke reacties op vluchtelingen. Samen met Sandra zocht ik naar een manier om ons medeleven op een constructieve wijze in te zetten. We willen vluchtelingen hun menselijke waardigheid teruggeven. Ook nu de crisis minder in het nieuws is, zijn er nog steeds mensen die aan hen denken. Volgens de docent is de behoefte aan hulp en aandacht groot. “We gaan helpen op een praktische manier, door bijvoorbeeld eten uit te delen, maar we willen ook zorgen voor ontspanning. Sandra gaat yoga-lessen verzorgen en ik ga met de bewoners van het kamp sporten.”

Niet lullen maar poetsen
De missie van Because We Carry: ‘niet lullen maar poetsen’ sprak de docenten erg aan. Ze helpen vluchtelingen bij alledaagse dingen, zoals schoonmaak en het voorzien in maaltijden. Als Team Captains van het zogeheten Team 157, bestaande uit zeven vrijwilligers, vertrekken deze vrouwen van Avans in de herfstvakantie naar Lesbos.

Via het goede doel gaan er wekelijks teams van vrijwilligers naar Lesbos om daar mensen op de vlucht te helpen. Naast het uitdelen van het broodnodige als voedsel, tenten en droge kleren, proberen de teams van BWC ook een glimlach, respect en wat hoop te brengen.

‘Wij zouden enorm dankbaar zijn als studenten en medewerkers van Avans willen helpen’

Steun Team 157 en het vluchtelingenkamp
Wil je het initiatief van deze ASIS-docenten steunen? Dat kan! De dames streven ernaar om €8.000 op te halen, dat direct gebruikt zal worden voor eten & drinken en andere basisbehoeften voor de vluchtelingen in Kara Tepe.

“Wij zouden enorm dankbaar zijn als studenten en medewerkers van Avans willen helpen door een financiële bijdrage te leveren aan Team 157”, aldus Janssen. Donaties kunnen overgemaakt worden op rekeningnummer NL75ABNA0484529730, t.n.v. Y.W.B. Janssen, onder vermelding van Because We Carry Team 157.