Studenten Hanzehogeschool sjouwen niet meer met zware lesboeken

Illustratie: Elmarye AaijZo’n 150 studenten van de Hanzehogeschool in Groningen hoeven dit collegejaar niet te sjouwen met zware lesboeken. Ze doen mee aan een proef met digitale studieboeken, die goedkoper zijn en makkelijker doorzoekbaar.

De Hanzehogeschool is de eerste hbo-instelling in Nederland die de zogeheten eStudybooks aanbiedt. Eerstejaarsstudenten van vijf opleidingen (commerciële economie, financieel economisch management, hbo-ict, verpleegkunde en marketing management) konden deelnemen aan de proef. Maar niet iedereen zag het zitten om te studeren vanaf een scherm. Tot nu toe hebben zo’n 11 procent van de uitgenodigde studenten een abonnement genomen op de eStudybooks.

Te huur

Die zijn namelijk niet te koop, maar te huur. Studenten nemen een abonnement op het voor hen relevante lesmateriaal. Zodra ze doorgaan naar het volgende jaar, vervalt de toegang tot de ‘oude’ studieboeken.

Wie over een paar jaar zijn kennis wil opfrissen, kan het dus beter bij papieren studieboeken houden. Al zijn die wel flink duurder. Afhankelijk van de opleiding kost een abonnement op de eStudybooks tussen de 120 en 340 euro per collegejaar. Studenten zijn daarmee zo’n 45 tot 70 procent goedkoper uit dan nu, stelt de Hanzehogeschool.

Doorzoekbaar
De instelling ziet nog meer voordelen. Zo hebben studenten met hun telefoon, tablet of computer altijd en overal toegang tot de meest actuele versie van de digitale boeken, die bovendien snel en makkelijk doorzoekbaar zijn. Digitale aantekeningen kunnen met studiegenoten en met docenten worden gedeeld. En wie wil, kan zijn docenten inzicht geven in zijn of haar leesgedrag. Ze kunnen dan bijvoorbeeld zien wat de student heeft gelezen en hoe lang die daarover heeft gedaan.

Eerder hebben studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam meegedaan aan een kleine proef met eStudybooks. Dat is goed bevallen, zegt SURF, ict-organisatie van het hoger onderwijs en initiatiefnemer van de pilots. De deelnemende studenten zouden niet alleen enthousiast zijn geweest over de snelle toegang tot de literatuur maar ze behaalden volgens SURF gemiddeld ook hogere cijfers dan wie niet meedeed.

Samenwerking

De Hanzehogeschool hoopt nog zo’n 50 extra studenten over te halen om mee te doen, dus 200 in totaal. Als het bevalt, kunnen straks ook andere opleidingen met het digitale lesmateriaal aan de slag.