De struggles die je meemaakt tijdens een groepsopdracht

Het einde van de periode is weer in zicht. Rond deze tijd stormen de deadlines op je af en moeten ook de groepsopdrachten ingeleverd worden. De een wil een tien, en de ander is tevreden met een zesje. Dat leidt tot spanningen binnen de projectgroep. Hoe zit dat bij de studenten van Avans?

‘Soms krijgen de studenten die minder doen hetzelfde cijfer’

Yannick en Pieter zijn tweedejaarsstudenten Fysiotherapie in Breda. “Soms krijgen studenten die minder doen hetzelfde cijfer. Dat ligt vaak aan het project”, vertelt Pieter. Ze zijn allebei al een keer tegen dat probleem aangelopen. “De wat kleinere projecten worden makkelijker afgehandeld. Als je echt een groot project hebt, moet je aan het einde presenteren. Daarnaast moet iedereen vaak nog individueel een verslag inleveren. Daaruit kan al snel blijken dat iemand niet zoveel gedaan heeft.”

Yannick: “Vorig jaar hadden wij een groepsopdracht die we achteraf moesten presenteren. Het individuele deel werd door meerdere docenten beoordeeld. Je moest daardoor wel je best doen. Dat vond ik erg fijn omdat ik de zekerheid had dat mijn groepsgenoten ook hun best gingen doen.”

“Zelf ga ik voor een studententien”

Youri is student Civiele Techniek in Tilburg. Hij streeft niet naar een hoog cijfer. “Zelf ga ik voor een studententien. Een zes is toch ook een voldoende?” Youri kiest dan ook liever zelf met wie hij samenwerkt. Youri: “Mijn vrienden zijn net zoals ik. We doen wat we moeten doen om een voldoende te halen, maar meer ook niet.”

Jessie, student Social Work in Breda, denkt dat het juist goed is om met mensen samen te werken die je niet zo goed kent. “Het voordeel daarvan is dat er sneller dingen op papier komen. Je praat natuurlijk minder met elkaar en het wordt daardoor minder gezellig. Dat is jammer, maar ik denk dat het voor de productie beter is.”

“We zijn op een leeftijd gekomen waarop we makkelijk zelf afspraken kunnen maken”

Zou het helpen als docenten zich meer bemoeien met het verdelen van de taken binnen de groep? Yannick vindt dat wat overdreven. “Op deze leeftijd vind ik niet dat er nog een docent nodig is om de afspraken duidelijk te krijgen.” Jessie sluit zich daarbij aan. “Op hbo is het de bedoeling dat je zelfstandig werkt. Docenten hebben daarnaast te veel groepen, iedereen controleren is voor hen niet te doen. Als je samen met je groepje aan het begin van het project duidelijke afspraken maakt, moet het goedkomen.”