Reclamestunt Red Bull valt verkeerd

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is boos over een reclamestunt van Red Bull. Een student die door het bedrijf wordt betaald, had blikjes van de energiedrank onder tentamentafels geplakt.

Docenten van de opleiding communicatie & multimedia design troffen de blikjes maandagochtend aan in een lokaal waar een tentamen zou worden afgenomen, meldt nieuwssite HvanA. Op de tafels lag een briefje met de tekst “Wings under your table”.

Stunt
Red Bull zegt tegen HvanA dat het gaat om een actie van een zogeheten student brand manager. Het bedrijf zou in het hele land twaalf studenten in dienst hebben om reclamestunts te bedenken aan hogescholen en universiteiten. Er was vooraf geen contact met de hogeschool. “Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor hun acties. Maar als de HvA het hier niet mee eens is, dan zullen we dit niet meer doen”, aldus een woordvoerder van Red Bull.

De HvA is er niet van gediend, zegt een woordvoerder desgevraagd. “In onze regels staat dat wij niet meewerken aan commerciële activiteiten, maar Red Bull heeft kennelijk een student zover gekregen om dat toch te doen.” Hij kan nog niet zeggen of de hogeschool actie onderneemt. Red Bull was niet bereikbaar voor nader commentaar.

UPDATE
Het college van bestuur van de HvA zal Red Bull in een ‘boze brief’ vragen om voortaan geen reclameactiviteiten meer te ontplooien in de gebouwen van de hogeschool. “Red Bull heeft onze regels doelbewust ontdoken en daarbij gebruikgemaakt van een student. Dat is uitlokking en heel kwalijk omdat het ook gevolgen kan hebben voor deze student. Het is gewoon aan alle kanten not done”, zegt een woordvoerder. Of de HvA het bij deze brief laat kon hij nog niet zeggen. “Eerst maar eens kijken hoe ze hierop reageren.”