Techniek besteedt te weinig geld aan vernieuwing

Techniekopleidingen komen geld tekort voor de noodzakelijke vernieuwing. Het weinige geld dat ze hiervoor krijgen, verdwijnt bovendien vaak naar andere doelen. Dat stelt Axis, het landelijk platform voor stimulering van exacte opleidingen na onderzoek in het vmbo, mbo en hbo.

Techniekopleidingen krijgen zo’n 2000 gulden per student meer dan de andere sectoren. Toch gaat dat geld vaak niet naar vernieuwingen van het onderwijs of apparatuur. Waar het geld precies blijft, is onduidelijk. Volgens Axis wordt een deel van het geld opgeëist door andere sectoren binnen de hogescholen. Ook gebruiken de techniekopleidingen het geld voor heel andere zaken, zoals het in dienst houden van overtollig personeel.

Gevolg is dat de techniekstudenten vaak op antieke apparaten werken die in de beroepspraktijk al lang zijn afgeschreven.

Axis wil dat de overheid structureel meer geld in de technieksector steekt. Ook moet er een fonds komen waaruit opleidingen vernieuwingsgeld kunnen lenen. Dit heeft alleen zin als er tegelijk garanties komen voor de effectieve besteding van dit geld. Daar moet meer controle op komen.

Tenslotte moeten faculteitsmanagers meer samenwerking zoeken met bedrijven in de regio, concludeert Axis. Degenen die samenwerken met het bedrijfsleven, blijken innovatiever. (MS/HOP)