Student en idealist Ali genomineerd voor Young Impact Award

Student Bestuurskunde Ali Cakmak maakt kans op de Young Impact Award in de categorie community. De award is een prijs voor jongeren die het verschil maken en anderen inspireren om iets goeds te doen. Ali werd onder andere genomineerd vanwege de oprichting van zijn kinderbibliotheek in het door oorlog geteisterde Noord-Syrië.

“Ik hoop anderen te inspireren ook de handen uit de mouwen te steken. Niet toekijken of je ergens kwaad over maken, maar er echt iets aan doen”, preekt Ali.

En dat maakt hij waar: hij organiseerde een clean up langs de oevers van de Maas bij zijn woonplaats Venlo. Hij is actief lid voor de GroenLinks in dezelfde stad. Maar het meest bijzondere is het waarmaken van de lang gedroomde kinderbibliotheek in Rojava, Noord-Syrië. Gevuld met politiek neutrale kinderboeken. Het is een beknopte opsomming van de betrokken student. Hij was aangenaam verrast toen hij werd gebeld met de mededeling over zijn nominatie. “Blijkbaar hebben ze over mij en mijn project gelezen op het internet”, gist hij.

Student van het Jaar
Zijn liefdadigheid leverde hem eerder ook een nominatie op voor Student van het Jaar, georganiseerd door Punt: “Het is natuurlijk een hele eer om genomineerd te zijn. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat ik een voorbeeld kan zijn voor duizenden jongeren: dat niets onmogelijk is, zolang je maar in jezelf gelooft en ervoor gaat!”

In dezelfde categorie als Ali zijn nog vijf anderen genomineerd. Wil jij Ali jouw stemmen geven? Dat kan hier. Stemmen kan tot eind mei.