Student-ondernemer: Daan maakt mode van afgedankte restjes

Daan Schraven

De kledingindustrie is een van de meest vervuilende bedrijfstakken die er zijn. Alleen de olie-industrie is vervuilender. Toch zijn er steeds vaker ondernemers die de retailwereld van binnenuit proberen te veranderen. Een van hen is Daan Schraven, een Bossche student Business Innovation.

“Waar ik me het meest aan stoor, zijn die vlugge shirtjes met ludieke tekstopdruk”, vertelt Daan aan de telefoon. “Dan duikt er weer een of andere influencer op die prompt duizend van die shirts met grappige tekst laat produceren en verschepen naar Nederland. Dat wordt hier gekocht om hooguit een paar keer gedragen te worden en dan weer weggegooid. Doe dat gewoon niet, het is verspilling”, zegt Daan, hoorbaar gefrustreerd.

Het zet meteen de toon voor de rest van het gesprek. Daan is overduidelijk gepassioneerd over duurzaamheid. “Ik weet best dat het een modeterm is geworden, maar ik denk er veel over na”, vertelt de student. Mode en milieu, het zijn de twee belangrijkste thema’s in zijn leven geworden.

Langer mee
Dat leven begon op zijn 21e, toen Daan in het eerste jaar van zijn opleiding Business Innovation bij Avans in Den Bosch zat. “Ik ben al van kleins af aan gek op mode, maar pas in het eerste jaar van mijn huidige studie begon ik mijn kledingmerk Schrav.” Met Schrav ontwerpt en produceert Daan eerlijke fashion. Althans, dat probeert hij, want ‘het kan eigenlijk altijd beter’. Shirtjes van Schrav worden in eigen land geproduceerd en gemaakt van hoge kwaliteit restmateriaal. Zo gaan ze dus ook langer mee.

Bij Schrav worden alle collecties gemaakt van reststoffen, om verspilling tegen te gaan. Want volgens Daan verspillen we te veel. “Ik vind dat een van de moeilijkste dingen. Die koopzucht waar we allemaal aan lijden. Als je erover nadenkt is het belachelijk dat we zoveel aanschaffen, want het grootste deel van onze kledingkast dragen we niet eens”, verzucht hij.

“Daarom voelt wat ik doe soms tegenstrijdig. Want op een bepaalde manier draag ik er zelf aan bij. Maar dat probeer ik zoveel mogelijk los te laten. Met Schrav hoop ik in elk geval een positieve impact te kunnen hebben op de wereld. Meer bewustwording bij mensen die het ene moment op het journaal een item bekijken over milieuvervuiling en het andere moment zonder nadenken het vliegtuig pakken voor een stedentrip. En de kleding die ik maak, gaat in elk geval langer mee.”

Zelf is Daan vegetariër, vliegt hij niet of bijna nooit en probeert hij zo min mogelijk te kopen. “Mijn vrienden vinden me een deugmens. Als het over een groot maatschappelijk of milieu-gerelateerd thema gaat, ga ik soms helemaal los.”

‘Het moet kleding zijn die ik zelf vet vind en dus ook zou dragen. Als dat niet zo is, dan verkoop ik het niet’

Hip
Niet dat Daan vindt dat iedereen zo moet zijn. En hij wil ook niet zeggen dat hij het allemaal goed doet. “Maar het zou natuurlijk al een hele stap vooruit zijn als ik met mijn merk mensen kan bereiken die nu helemaal niet stilstaan bij de impact van hun keuzes.” Die mensen hoopt Daan te bereiken door hippe en toegankelijke kleding te ontwerpen. “Als ik uiteindelijk in meer winkels te verkrijgen ben, dan kopen mensen Schrav steeds vaker omdat ze het gewoon heel mooi vinden. Niet in de eerste plaats omdat ze op zoek zijn naar duurzame mode.”

Het uitgangspunt van Schrav is simpel. “Het moet kleding zijn die ik zelf vet vind en dus ook zou dragen. Als dat niet zo is, dan verkoop ik het niet.” De items zijn allemaal rechttoe rechtaan. Daan houdt van minimalistische kleding, zonder opsmuk. “Al wil ik in de toekomst misschien ook vaker prints gebruiken.”

Werkgelegenheid
Ooit hoopt Daan zijn kleding door vluchtelingen, of in ieder geval nieuwe Nederlanders te laten maken. Bijvoorbeeld mensen die in hun geboorteland al in een naaiatelier werkten en nu in Nederland moeilijk aan werk komen.

Schrav is te koop via de webshop en in de zerowaste-winkel Smir in Amersfoort. De Bossche student won met zijn merk de duurzaamheidsprijs van de Avans top 25 Ondernemers. Hij studeert momenteel af bij Business Innovation.

Meer interviews over de top 25 beste student-ondernemingen lees je hier.