Geld nodig? Avansstudent Teun heeft de ideale bijbaan voor je

Teun Thyssen (rechts) presenteert samen met jeugdvriend Jeroen van Gils de nieuwe vacaturesite

Werken in horeca, als fietskoerier of in de supermarkt. Allemaal bijbanen met lange uren en vaak met een lage loon. Dat kan anders, dacht de Bossche derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde Teun Thyssen. Samen met een jeugdvriend begon hij GoBlue, een vacaturesite die studenten helpt een studiegerelateerde bijbaan te vinden.

GoBlue werd onlangs verkozen tot één van de 25 beste student-ondernemingen van Avans. Wie met Teun spreekt, snapt waarom: hij voorziet gouden bergen. “Het is een win-winsituatie. Als student leer je het werkveld kennen en je bouwt een mooi netwerk op. Bovendien verdient het veel beter dan afwassen in een restaurant.” Ook voor bedrijven biedt het mogelijkheden. “Voor hen is het moeilijk om nieuwe werknemers te vinden. Met GoBlue bieden wij een oplossing. Studenten zijn aantrekkelijke werknemers. Hun kennis is vers en ze zijn flexibel. En als het bevalt, kun je ze na de studie een vast contract aanbieden.”

‘Bedrijven betalen tot wel drieduizend euro om stagiairs te werven’

Het lijkt te mooi om waar te zijn. Staat het bedrijfsleven echt te springen om studenten? Ja, meent Teun. “Bedrijven betalen tot wel drieduizend euro om stagiairs te werven via vacaturesites. Dat doen ze vooral met de hoop dat ze de stagiair later als vaste werknemer aan zich kunnen binden. Met GoBlue kan dat ook, met het voordeel dat we goedkoper zijn en de student-werknemer direct aan de slag kan gaan met grote en kleine projecten voor het bedrijf. Een stagiair is niet zo flexibel. Die moet vanuit de studie verplicht aan de slag met één grote opdracht en is ook veel tijd kwijt aan het schrijven van zijn stageverslag.”

Koerier
Het idee ontstond een half jaar geleden toen Teun het samen met een jeugdvriend had over zijn bijbaan als koerier. “Hij vond het een rare bijbaan voor mij. ‘Je studeert toch werktuigbouwkunde? Kun je daar niets mee?’” De naam GoBlue ontstond vervolgens toevallig. “We waren op zoek naar een webadres voor onze vacaturesite en we zagen dat goblue.nl nog vrij was. We vonden het goed klinken, dus hebben het adres gereserveerd.” Dat de naam GoBlue verder niets betekent, vindt hij niet erg. “GoBlue klinkt professioneel, dat is belangrijk. Bovendien zijn er heel veel bedrijven met een nietszeggende naam.”

Lees hier meer over andere student-ondernemers bij Avans.

Inmiddels staan Teun en jeugdvriend Jeroen van Gils ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en hebben ze al vijftig bedrijven bereid gevonden een vacature op hun website te plaatsen. De eerste student heeft inmiddels al een baan gevonden. “Dat was het mooiste moment tot nu toe. We dachten dat vacature goed zou passen bij de student, dus hadden we hem getipt. Toen we hoorden dat hij het contract had getekend, was dat geweldig.”

Ironisch genoeg werkt Teun zelf nog steeds als koerier. “In het begin verdien je niets met je eigen onderneming. Sterker nog, je bent er veel geld en tijd aan kwijt. De extra inkomsten van mijn bijbaantje zijn daarom nog steeds welkom.” Hoewel Teun zelf dus nog niet rijk wordt van GoBlue, heeft hij geen spijt. “Ik zie het als een leerervaring. Dat kost nu eenmaal tijd en geld, net als studeren. En ik vind het hartstikke leuk, ik zou het zo weer doen.”

Ook aan de slag? Bekijk dan de vacatures op goblue.nl. Staat er niets voor jou tussen? Schrijf je dan in voor de vacature-alert op GoBlue. Als er een passende bijbaan vrijkomt, krijg je een tip van Teun.

Meer interviews over de top 25 beste student-ondernemingen lees je hier.