Afstuderen bij Business Innovation mag nu zonder scriptie

Bij Business Innovation vinden ze scripties niet meer van deze tijd. Afstuderen doen de Bossche studenten vanaf dit jaar daarom met een eigen innovatie, bedacht tijdens de afstudeerstage. Vorige week presenteerden de vierdejaars hun innovaties aan medestudenten, docenten en externe deskundigen.

De informatiemarkt staat vol met zenuwachtige vierdejaarsstudenten. Logisch ook, ze moeten vandaag twee keer hun innovatie presenteren. Eén keer aan een externe expert tijdens de informatiemarkt, één keer in afzondering aan een grote jury bestaande uit hun eigen beoordelaar, een andere docent en twee experts uit het bedrijfsleven. En daar hangt veel vanaf. Een mislukte presentatie betekent herkansen. Toch is de sfeer goed. “Iedereen heeft paniek in de ogen, maar er wordt ook gelachen”, grapt de afstuderende Vince van den Ham. Hij wijst op de rode loper die door de gang naar het lokaal loopt. “Ze hebben er een mooi evenement van gemaakt. Ik voel me welkom hier.”

Docent Anke van Lokven is één van de drijvende krachten achter het nieuwe afstuderen. “We vroegen ons af: wat moet een student Business Innovation opleveren om te functioneren in de praktijk? Dat is natuurlijk een innovatie, geen lijvige scriptie.” En dus staat de informatiemarkt vol met innovaties, zoals nieuwe manieren om plastic te recyclen, bierflesjes schoon te maken of om Bluetooth in te zetten als verkoopmiddel.

Verrassingen voorkomen
Het gebrek aan papierwerk is niet het enige dat veranderd is aan het afstuderen. De afstudeerders hebben voorafgaand aan hun eindpresentaties al drie tussentijdse beoordelingsmomenten gehad. Niet langer hangt het hele afstuderen af van één beoordelingsmoment. Dat moet nare verrassingen zoveel mogelijk voorkomen. “Studenten mogen alleen verder met hun afstudeertraject als de tussentijdse beoordeling voldoende is”, legt Van Lokven uit. “Bij een tussentijdse onvoldoende krijgen ze tijd om te verbeteren. En ook als de eindpresentatie onvoldoende is, blijven de tussentijdse beoordelingen staan. De student hoeft dan niet het hele afstudeertraject herkansen, maar slechts een klein deel. We hopen dat dit een deel van de afstudeerstress wegneemt.”

‘Met het oude systeem had ik nu vertraging opgelopen’

De tussentijdse beoordelingen hebben nog een voordeel, weet student Luc van den Meerendonk. Hij probeerde vorig jaar ook af te studeren en kan het oude en nieuwe traject dus goed vergelijken. “Je kunt niet alles uitstellen tot het laatste moment, zoals eerder wel kon. Om alle deadlines te halen, blijf je werken en is al het werk gelijkmatig verspreid. Bovendien kregen we dit jaar persoonlijke feedbacksessies met de docent. Vorig jaar ging dat nog in groepjes met vijf studenten. Als je aan het eind van de dag vijf scripties hebt doorgelezen, ben je niet meer zo scherp.”

Voor Kevin Ermens bleken de tussentijdse beoordelingen een geschenk uit de hemel. “Ik kreeg een onvoldoende, maar kon hem op tijd repareren. In het oude systeem was dat niet mogelijk geweest en had ik nu vertraging opgelopen.”

Bloedstollend
Als de presentaties zijn afgelopen, is het voor de studenten nog een pijnlijke anderhalf uur wachten voordat ze één voor één naar een apart lokaal worden geroepen om hun cijfer in ontvangst te nemen. “Bloedstollend en extra zuur als je het niet haalt”, is een veelgehoord commentaar. Na een onvoldoende is het een lang eind lopen over de feestelijke rode loper naar je studiegenoten en eventueel meegebrachte familie. Zij zien je al van verre aankomen door de lange gang. Even een momentje voor jezelf om het te verwerken is er niet bij.

Docent Koen Demouge is zich bewust van de ongelukkige setting. “Daar gaan we mee aan de slag. Volgend jaar zorgen we voor een betere opvang. Dat wil niet zeggen dat we studenten die vandaag niet slagen, aan hun lot overlaten. Voor wie het niet haalt, is er nog volop begeleiding bij het herkansen.” Voor het merendeel van de studenten maakt het hoe dan ook niet uit. Zij lopen straks geslaagd en wel over de rode loper.