Verpleegopleiding Zeeland zet helft docenten buiten

Tien docenten van de studie Verpleegkunde aan de Hogeschool Zeeland zijn uit hun functie gezet. De school hoopt met nieuwe leraren de kwaliteit van de opleiding te verbeteren, schrijft Trouw. Dit is nodig, omdat minister Hermans anders stopt met financiële ondersteuning.
Jaarlijks stelt de onderwijsinspectie bij één of twee hbo-opleidingen ‘langdurige ernstige tekortkomingen’ vast. Als de betreffende school niet snel met een verbeterplan komt, kan de minister besluiten de opleiding niet meer te financieren. Bovendien krijgen nieuwe studenten geen studiefinanciering meer en zou de school aan deze studenten geen getuigschriften mogen afgeven.
Dit jaar kreeg de Hogeschool Zeeland een gele kaart van Hermans voor de opleiding Verpleegkunde. Volgens de onderwijsinspectie is er al jaren een ‘gebrek aan visie’, gaan alle docenten te veel hun eigen gang en zijn de theorielessen te makkelijk.
De hogeschool nam de afgelopen maanden ingrijpende maatregelen. Zo wees ze een adviescommissie aan die een nieuw docentteam moest samenstellen. Die vond tien van de eenentwintig leraren van het huidige team niet goed genoeg of niet voldoende gemotiveerd, schrijft Trouw verder. De docenten kregen eind april te horen dat ze na de meivakantie thuis mochten blijven. De Verpleegkundeopleiding van de Hogeschool Zeeland ligt al tien jaar onder vuur. Begin jaren negentig vond een visitatiecommissie de inhoud van de studie onder de maat. Vorig jaar werd die kritiek door een andere visitatiecommissie herhaald. De onderwijsinspectie onderschrijft de meeste pijnpunten. Een officiële waarschuwing kon dus niet uitblijven. (SW, TdO/HOP)