Loek gaat zijn eigen werk nakijken

Toch nog onverwacht is Loek Hermans kandidaat voor de VVD-fractie in de Eerste Kamer. Vijf vragen over het toekomstige baantje van de voormalige onderwijsminister.

-Hermans had toch gezegd dat hij iets ‘buiten de sfeer van de politiek’ wilde gaan doen?

Jawel, maar in de Eerste Kamer zitten veel collega’s die precies hetzelfde willen. De senaat doe je erbij. Het is niet de politieke arena bij uitstek, behalve dan die nacht waarin Wiegel het kabinet liet struikelen over het referendum.

-Maakt Hermans kans op een verkiesbare plaats?

Jazeker. Hermans is niet de eerste de beste binnen de VVD. Kort voordat hij zijn afscheid aankondigde, werd hij nog genoemd als nieuwe vice-premier. ‘Trekt u uw conclusies maar’, zegt een woordvoerster op het VVD-hoofdkantoor.

-Wat gaat Hermans daar eigenlijk doen?

Hij gaat kijken of de wetsvoorstellen die door de Tweede Kamer zijn aangenomen ook sporen met de Grondwet en meer in het algemeen deugdelijk zijn.

-Wacht even. Er moeten toch ook nog een paar van Loeks geesteskinderen door de Eerste Kamer?

Klopt. Er komt nog een dereguleringswet, die onder meer mogelijk moet maken dat hbo- en wo-instellingen kunnen fuseren. En als zijn ambtsopvolgster en partijgenoot Nijs er van de LPF-dissidenten lang genoeg mag zitten, komt er nog een flinke lading wetsvoorstellen die ‘de geest van Loek’ ademen. Vraagfinanciering via zogeheten vouchers, selectie van studenten en collegegelddifferentiatie, om er maar een paar te noemen.

-Dan moet hij dus ook zijn eigen werk beoordelen. Is dat niet een beetje raar?

Ligt eraan hoe je ’t bekijkt. In een grijs verleden moest landbouwminister Braks vragen beantwoorden die hij nog als kamerlid had gesteld. En voormalig minister van Economische Zaken Jorritsma zal in haar nieuwe hoedanigheid als Tweede Kamerlid moeten oordelen over de bouwfraude-enquête. Gedaanteverwisselingen komen dus wel vaker voor. Als senator Loek zou oordelen dat voormalig minister Loek broddelwerk heeft afgeleverd, is daar formeel niets mis mee. (PH/HOP)