‘Je moet een keuze maken uit het hart’

Durinck maakte samen met regisseur Leon Verlaek een film over Nederlandse meisjes en allochtone vrouwelijke studenten die een techniekopleiding volgen of hebben gevolgd. Een van de geïnterviewden techniekstudenten was Ehzrah Kocak bij Avans. ‘Mensen hoeven van mij geen techniek te gaan studeren, maar ze hebben er vaak vooroordelen over die niet kloppen’, meent Durinck. Met haar stichting Diversiteit & Techniek wil ze studenten, scholieren en hun ouders voorlichten.

Techniek klinkt volgens Durinck te veel als vies en saai. ‘Je denkt er eigenlijk niet eens over na om het te gaan studeren. Maar er zijn ontzettend leuke banen in de techniek. De film geeft een goed beeld van welke mooie dingen je ermee kunt doen. Dat kunnen ze meenemen in hun beroepsoriëntatie’, vertelt ze. ‘Je moet uiteindelijk een keuze maken uit het hart.’

Efteling

De film laat verschillende mogelijkheden zien die een techniekopleiding kan bieden. De focus ligt in de film op diversiteit, want het doel van Durinck is om meisjes en allochtone studenten deze mogelijkheden te laten zien. Ze filmde onder meer een Arubaans meisje dat bij de Efteling werkt en Elektrotechniek heeft gestudeerd. ‘Mensen vertellen enthousiast hun verhaal en op deze manier kun je daar meer mensen tegelijk mee bereiken’, stelt Durinck.

De film is opgenomen in een lespakket voor studenten aan het voortgezet onderwijs en mbo. ‘Er zijn genoeg meisjes geïnteresseerd in een techniekopleiding. In een serie van tien workshops, kunnen ze deze vakken ervaren. De film is vooral bedoeld om de ouders te informeren. Die kunnen we hiermee een goed beeld geven van de praktijk.’ [EvG]