De AMX-projectweek is dit jaar een live-uitzending

Camera, licht, actie!

Het lijkt wel het Mediapark in Hilversum maar het is een achteraf gelegen industrieterrein in Tilburg. Deze plek is een van de locaties die in het teken staan van de Avans Multidisciplinary eXperience. Het is een week waarin studenten werken voor een opdrachtgever uit de praktijk.

Maar dit jaar gebeurt dat op een bijzondere manier. Corona gooide roet in het eten en dus bedacht de organisatie een alternatief: een week lang uitzenden vanuit Studio AMX.

500 studenten van zeven verschillende opleidingen vormen deze week groepjes die gekoppeld zijn aan een van de 29 deelnemende opdrachtgevers. Daarvoor hebben ze zich ingeschreven. Aan het begin van de week kregen de groepen een vraagstuk van hun opdrachtgever en aanstaande vrijdag moeten ze hun plannen pitchen. Dat is waar de Multidisciplinary eXperience week om draait.

“We merken dat studenten in een koker van hun opleiding zitten. Op deze manier kunnen ze anderen leren kennen en kennis uitwisselen”, vertelt projectleider Anke de Geus. Tussen het werk door wordt er via de livestream gecommuniceerd met de studenten. Aan het begin van de dag is er een journaal met een dagprogramma. De streams daarna zijn meer om te entertainen. Communicatiedocent Raimke van den Beemt vertelt waarom: “We spatelen daarmee wat luchtigheid in een drukke week. In die uitzendingen hebben we ook interactie met onze kijkers.” Er zijn quizzen en ook kunnen studenten prijzen winnen.

Ervaringen online
“We stapten blanco in dit project en vonden het wel spannend om dit te gaan doen. Maar we zijn dik tevreden. Ook de reacties van de studenten zijn positief”, zegt De Geus. Studenten Commerciële Economie Michiel van Wijk en Esmee van de Griek beamen dat. Michiel had er eigenlijk geen zin in: “Ik verwachtte niet zoveel van deze AMX week. Maar het heeft mij echt positief verrast.” Esmee zegt dat ze het leuker vindt dan een normale online schoolweek: “Nu ga ik met enthousiasme achter mijn laptop zitten.” Ondanks de vele overeenkomsten met ‘normale’ edities vindt de projectleider het jammer dat studenten nu niet de échte sfeer binnen een bedrijf kunnen proeven.

Verschillende projecten
Michiel werkt aan een project om Breda beter op de kaart te zetten voor de zakelijke wereld. “Waarom moeten bedrijven naar Breda komen om hier van alles te doen? Dat is waar we mee bezig zijn.” Esmee werkt aan een opdracht voor het Openbaar Ministerie. “Het OM wil dat XTC beter bespreekbaar wordt onder de jongeren. Ze merken dat er een taboe heerst rondom dit onderwerp en het zou goed zijn als er meer over gesproken wordt.” Een van de plannen die Esmee met haar groep heeft bedacht, is om een YouTube-serie te maken met BN’ers.

De studenten werken tot vrijdag 6 november aan de AMX-week. De beste plannen kunnen in de toekomst wellicht gerealiseerd worden.