Les op externe locaties in Den Bosch en Breda: ‘Jullie zien mij voor het eerst live dit schooljaar’

College in Breepark

Les in Breepark in Breda of in sporthal De Maaspoort in Den Bosch. Avans wijkt uit naar externe locaties om daar lessen te laten plaatsvinden. Punt nam er een kijkje en checkt wat studenten en docenten ervan vinden.

Op de begane grond klinkt het gedribbel van de spelers van Heroes Basketbal, op de eerste verdieping kraken de hersenen van een aantal eerstejaarsstudenten Ondernemerschap en Retailmanagement (ORM). Eva van Tooren, Guusje van de Hoogen en Gaby Schellekens zijn in de Maaspoort vragen aan het opstellen voor klantinterviews. “Eerlijk gezegd zijn we op Avans productiever dan hier”, merkt Eva op. “In de noodgebouwen zitten we alleen met ons projectgroepje in een ruimte. Hier zitten we met drie groepen bij elkaar.”

In een ruimte, die qua grootte net zo goed in een Avansgebouw had kunnen zijn, krijgen de ORM-studenten les. “Het voelt een beetje gek dat we naar een externe locatie moeten. Op school hebben we toch ook genoeg van zulke ruimtes?”, vragen zij zich af.

Avans heeft wél zulke ruimtes
“Het klopt dat Avans over zulke ruimtes beschikt”, laat directeur huisvesting Arnaud Opdam weten. “Maar niet genoeg. Om toch lessen te verzorgen voor grotere groepen, in coronatijd is dat al bij een aantal van tien personen of meer, wijkt de hogeschool uit naar ruimtes buiten Avans.”

“Jullie zien mij nu ook voor het eerst live, welkom”, begroet docent Social Work Hans Pekaar zijn studenten in een lokaal in Breepark. Vorige week kreeg hij te horen dat hij les mocht geven op deze externe locatie. “Ik had geen idee wat ik ervan kon verwachten, dus besloot ik gisteren al even te gaan kijken.” Pekaar is blij verrast, hij vindt de ruimtes waar Avans gebruik van maakt top. “Er zijn grote ruimtes met beamers en mogelijkheden om op afstand in groepen te werken.”

Verkies fysiek boven online
De docent is zo enthousiast dat hij meteen foto’s heeft doorgestuurd naar collega’s. “Ik hoop ze daarmee te stimuleren om hier les te gaan geven. Nu we de optie hebben om dit fysiek te doen, moeten we dat zeker verkiezen boven online.”

Student Myesha Marlin is tweedejaars en ziet voor de eerste keer in anderhalve maand de groep weer. “Ik ben blij dat we weer eens fysiek les hebben, omdat je beter kunt communiceren en meer interactie hebt. Het is ook de eerste keer dat ik mijn docent in het echt zie.”

Docent Sophie van der Vleuten begint in Den Bosch haar dag met een voorstelrondje. De studenten introduceren elkaar alsof ze in de circuspiste staan. Ze werken in de Maaspoort aan hun opdracht voor de leergemeenschap, waarbij ze meer bekendheid willen geven aan theaterwerkplaats Novalis. Dat is een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.

“Tijdens de uren dat studenten met de leergemeenschap bezig zijn, doen ze dat altijd op locatie. In dit geval bij de theaterwerkplaats in Vught”, legt Van der Vleuten uit. “Daar komen kwetsbare mensen, vandaar dat we er nu niet met de complete leergemeenschap terecht kunnen.”

Losgekoppeld van school
De docent Social Work vindt het fijn dat Avans uitwijkt naar externe locaties als de Maaspoort. “We hebben ook een aantal uur op Avans doorgebracht voor de leergemeenschap, maar ik vind het beter als we die uren op een andere locatie dan Avans maken, zodat je écht even losgekoppeld bent van school. Dat zou normaliter, zonder coronavirus, ook een externe locatie zijn; de organisatie waarvoor de leergemeenschap zich inzet.”

Studenten mogen in Den Bosch over de rode loper

Ook de studenten werken prettiger in de Maaspoort. “Hier zitten we in een grote ruimte met iedereen van de leergemeenschap samen”, vertelt eerstejaars Romy Ackermans. “Op Avans werkten we in verschillende lokalen naast elkaar en stonden we in verbinding met elkaar via een Teamsvergadering. Dat werkt niet.”

“We voelen ons hier welkom”, zegt tweedejaars Ciel Rombouts. “Door de Avansbordjes weten we waar we heen moeten, we mogen koffie of thee pakken en de medewerkers zijn gastvrij.” Wat eerstejaars Lynn Raaijmakers vooral opviel? “De rode loper bij binnenkomst, dat hebben we bij Avans niet eens”, zegt ze lachend.