Aanpassingen en correcties
De redactie van Punt wordt regelmatig gevraagd om artikelen aan te passen, namen en bronnen te verwijderen en beelden van personen offline te zetten. Het uitgangspunt van Punt is dat de redactie de integriteit van het archief vooropstelt en zulke verzoeken niet honoreert. De geschiedenis kan niet worden herschreven. Punt beroept zich op de uitspraak van de Raad voor de Journalistiek waarin staat dat de samenleving is gebaat bij goed functionerende, zo volledig mogelijk en dus betrouwbare archieven, waarvan de inhoud niet kan worden gewijzigd.
Er zijn uitzonderingen:
- Punt streeft naar een onafhankelijke en juiste berichtgeving. Vanzelfsprekend past de redactie bij feitelijke onjuistheden de tekst aan. Deze kunt u melden bij punt@avans.nl.
- Voor personen die in het archief van Punt voorkomen en die daardoor aantoonbare schade of negativiteit ervaren kan een uitzondering worden gemaakt. Deze personen kunnen een verzoek tot verwijdering of aanpassing indienen bij de hoofdredactie via punt@avans.nl. De hoofdredactie bekijkt het verzoek en besluit daarmee in te gaan of niet. Mocht uw verzoek niet worden gehonoreerd dan kunt u altijd contact leggen met de redactieraad van Punt via punt@avans.nl
Auteursrecht
Op de foto’s, teksten en video’s van Punt rust auteursrecht. Deze mogen niet zonder voorafgaande toestemming van de auteur worden gereproduceerd, tenzij expliciet anders staat vermeld. Mocht er op de site een foto staan zonder correcte bronvermelding, meldt het dan aan de redactie van Punt.
Klachtenregeling
- Klachten over publicaties moeten worden voorgelegd aan de hoofdredacteur van Punt. In eerste instantie reageert de hoofdredacteur op de klacht, eventueel na overleg met de voorzitter van de redactieraad.
- Als uit een klacht blijkt dat er journalistiek onzorgvuldig is gehandeld, dan plaatst de hoofdredacteur een rectificatie of aanvullende informatie. Daaraan voorafgaand brengt de hoofdredacteur de redactieraad op de hoogte.
- Als de klager ontevreden is over de afhandeling van de klacht door de hoofdredacteur, kan de klager zich wenden tot de directeur van het eigen bedrijfsonderdeel. Die kan besluiten zich te wenden tot de redactieraad. De redactieraad kijkt of de hoofdredacteur bij de afhandeling van de klacht heeft gehandeld volgens de geldende journalistieke principes en of deze binnen de lijnen van het redactiestatuut is gebleven en neemt op basis van de bevindingen een besluit over de klacht.
- Een klacht indienen kan ook bij de Raad voor de Journalistiek.