Tilburgse studenten balen, tentamens opnieuw ongeldig vanwege brandalarm

Balen voor Tilburgse studenten. Opnieuw ging het brandalarm af tijdens tentamens. Die moeten ze de komende weken opnieuw maken.

Tien voor tien ’s ochtends. Studenten van de Academie voor Gezondheidszorg en de Academie voor Bouw en Infra zijn bezig met tentamens als het brandalarm af gaat. Iedereen moet het gebouw uit. De tentamens worden ongeldig verklaard, voor de tweede keer dit jaar.

Pijnboompitten
Rookontwikkeling in de kantine, ontstaan door het bakken van pijnboompitten, is deze keer de oorzaak van het afgaan van het alarm. De ontruiming verloopt chaotisch. Nog voor de eerste groep studenten buiten staat, wordt het alarm afgezet. ‘Dat is een bewuste keuze geweest. Toen vaststond dat er geen gevaar was, wilden we de tentamens redden. Helaas waren we te laat. Als er geen tentamens waren geweest, hadden we wel de normale procedure gevolgd en het hele gebouw ontruimd’, zegt Claire Wouters, senior coördinator bij de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst.

De meeste studenten keren snel terug naar hun tentamenlokaal. Daar krijgen ze van surveillanten te horen dat de tentamens niet hervat worden. Voor een aantal studenten is dit de tweede keer dat ze het meemaken.

Rüben Elbertsen, tweedejaarsstudent Mens en Techniek: ‘Het is klote. Mijn tentamen ging net zo lekker. Als ik het hierdoor niet haal, ben ik daar flink boos over. Het is ook niet de eerste keer dat dit gebeurd. Dat kan gewoon niet. Voor iedereen is deze situatie flink klote.’

Opnieuw beginnen
Sabine Becx, tweedejaarsstudent Mens en Techniek: ‘Het is zeker niet fijn. Ik had net zo goed geleerd en hierdoor kan ik volgende week helemaal opnieuw beginnen. We hebben extra tijd om voor het tentamen te leren, dus dat is fijn voor mensen die het nu verprutst hebben. Maar het is toch vervelend. De vorige keer ging het brandalarm ook af tijdens een tentamen. Ik had het toen gelukkig net ingeleverd, dus ik hoefde het niet opnieuw te maken. Ik was daar super blij mee. Het is wel slecht dat het weer tijdens een tentamen gebeurd.’

brandweer - tilburg - max

Robin van Rijn, tweedejaarsstudent Mens en Techniek: ‘Het is vervelend. Ik had er hard voor geleerd. Ik was vandaag expres vroeg opgestaan om nog snel wat tentamenstof over te kijken. Nu moet ik volgende week weer kei hard gaan blokken. Vooral voor mensen die van veraf moeten komen, is dit gewoon balen. Het is niet goed dat dit weer gebeurt, ze moeten gewoon beter opletten. Zeker tijdens de tentamens.’

Examencommissie
In de Onderwijs- en Examenregeling van Avans staat dat als een brandalarm afgaat tijdens een tentamen, de tentamens ongeldig worden verklaard. De mogelijkheid bestaat dat tentamens die ingeleverd zijn voor het afgaan van het brandalarm, wel geldig zijn. Deze beslissing ligt bij de examencommissies.

Avans laat weten dat studenten die tijdens het afgaan van het alarm bezig waren met een tentamen zo snel mogelijk worden geïnformeerd via Blackboard.

Christiaan

Er is dus geen enkele student die iets zegt in de trant van 'tsjah een brandalarm is er voor onze veiligheid. Dat dit af gaat tijdens een tentamen is vervelend.' Of wilde jullie alleen de meest negatieve reacties laten zien?

2015-11-03 09:03:55

Hendrik