‘De student in de lead’ wint Avans Innovatieprijs 2016

innovatieprijs 2016-maxGeen roosters, klaslokalen of voorbedachte lessen, maar als student zelf aangeven wat je wil leren. De Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) heeft met dit idee donderdag de Avans Innovatieprijs 2016 gewonnen en kreeg van zowel de jury als het publiek de meeste stemmen.

Bij de opleiding Human Resource Management (HRM) en de minor Business 2030 heeft AAFM alle standaardvormen van lesgeven losgelaten in het project ‘De student in de lead’. Om na het afstuderen een ondernemende student af te leveren, wil AAFM dat studenten samen met docenten en bedrijven uit het werkveld, kijken naar hun leerbehoeftes.

Alles overboord
Deze vorm van werken vraagt van zowel studenten als docenten aanpassingsvermogen. ‘De rol van docent verandert enorm. Alle houvast en structuur gaat overboord en je weet nooit welke vragen er door studenten gesteld gaan worden, vertelt docent AAFM Herman Blitterswijk op de website van de Avans Innovatieprijs.

Meer en leuker leren
Studenten zijn ook enthousiast over de nieuwe manier van lesgeven. Avansstudent van het Jaar Jesca Heijker vindt: ‘Dat de rollen volledig waren omgedraaid is op z’n zachtst gezegd origineel. Ik bepaal zelf wat ik wil leren, ik formuleer mijn eigen leervraag. Door vervolgens zelf op zoek te gaan naar de antwoorden en oplossingen, word je gedwongen om out-of-the-box te denken en creatief te zijn.’

AAFM-directeur Edwin Verlangen heeft laten weten dat deze vorm van lesgeven de basis wordt binnen de academie.