Laptopverbod bij colleges Universiteit Leiden

Foto: Flickr.com Brett JordanEen verbod op mobiele telefoons en laptops, Yra van Dijk, hoogleraar aan de Universiteit Leiden heeft geen zin meer om tegen een zaal vol opengeslagen laptops aan te kijken.

“Bij een hoorcollege probeer je een bepaalde sfeer op te roepen in de zaal”, zegt Van Dijk in universiteitsblad Mare. “Dat lukt niet als alle studenten een laptop gebruiken: hun aandacht verschuift dan van het katheder naar het scherm. Ik kreeg de indruk een muur van zombies toe te spreken.”

Van Dijk is niet de eerste Nederlandse hoogleraar die laptops niet toestaat tijdens colleges. Docenten aan de Universiteit Utrecht gingen haar al voor.

Hoofd- en bijzaken onderscheiden
Volgens Van Dijk zitten er meerdere voordelen aan het gebruik van pen en papier tijdens colleges. “Je schrijft langzamer daarom ben je genoodzaakt keuzes te maken. Zo leer je onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken.”

Het ligt niet aan studenten
Met het verbod wil de hoogleraar een debat op de universiteit over de rol van technologie ontketenen, en liefst een maatschappelijke discussie starten over ons mediagebruik ook buiten colleges. “Laat ik vooropstellen dat het niet aan de studenten ligt. Ik heb er zelf ook last van. Het probleem is dat we achter technologische ontwikkelingen aanhollen. We zijn geneigd meldingen te volgen: omdat sociale media en e-mail de hele dag onze aandacht opeisen, vervaagt het verschil tussen werk en privé. Dat is funest voor de concentratie. Zelf merk ik dat ik op een congres ook geneigd ben om mails te gaan beantwoorden.”