Te laat met inschrijven: minor in Oostenrijk staat op het spel

illustratie: Janine JansenEen vierdejaarsstudent International Business and Languages heeft al een kamer gehuurd in Oostenrijk om daar over een paar weken te beginnen aan haar minor. Maar ze was te laat met inschrijven bij Avans. Daardoor kan ze niet aan haar laatste jaar beginnen. Maandag behandelde de Geschillenadviescommissie de zaak.

43 studenten hebben bezwaar gemaakt tegen het besluit van de Toelatingscommissie van Avans om de studenten, die te laat waren met inschrijven, niet toe te laten tot de opleiding. De Geschillenadviescommissie buigt zich over deze bezwaren.

Miscommunicatie
“Ik weet dat ik helemaal fout zit. Ik heb al die berichten over machtigingen ontvangen, maar ik dacht dat het niet om mij ging”, geeft de student toe tegenover de Geschillenadviescommissie. Volgens haar gaat het om “miscommunicatie” in haar hoofd. “Ik ging ervan uit dat Avans het collegegeld zo van mijn rekening zou halen. Dat ik ze daar nog voor moest machtigen is geen enkel moment in mij opgekomen. Andere jaren was dat ook goed gegaan, maar toen regelde mijn moeder het.”

De student heeft de afgelopen weken in onzekerheid geleefd, vooral omdat het ook niet duidelijk is of haar minor in Oostenrijk wel door kan gaan. “Daar heb ik inmiddels al 3.000 euro voor betaald inclusief woonlasten”, zegt ze.

Belang van de student
De Geschillenadviescommissie weegt tijdens de zitting het belang van de student af tegen dat van Avans. Waarom is het voor Avans zo belangrijk dat studenten zich op 1 september hebben ingeschreven? Met welke bijzondere omstandigheden wordt er rekening gehouden?, zijn enkele vragen die gesteld worden aan de vertegenwoordiger van de Toelatingscommissie.

“Deze student heeft al kosten gemaakt voor de minor in Oostenrijk, haar Erasmusbeurs hangt af van inschrijving bij Avans. Voor deze student is er dus wel degelijk een belang”, oordeelt de Geschillenadviescommissie tijdens de zitting.

Advies
De Geschillenadviescommissie adviseert het College van Bestuur om de student toe te laten tot Avans. Het is nu aan het College van Bestuur om een beslissing te nemen, ze hebben eerder toegezegd dat ze dat op korte termijn doen.