Avansdocenten stoppen met lesgeven

hrm-hf313-1-1920Actuelere onderwerpen, meer praktijkgericht en motiverender voor docent en student. Het zijn een aantal voordelen van de nieuwe manier van onderwijs waarmee de opleiding Human Resource Management in Breda sinds dit studiejaar aan de slag is gegaan.

“Er is geen enkele baas die het fijn vindt als zijn werknemer elke dag binnenkomt en vraagt wat hij vandaag moet gaan doen. Waarom geven we dan wel op die manier les?”. Herman van Blitterswijk, docent Human Resource Management, gelooft in de nieuwe werkwijze van zijn opleiding: van aanbod gestuurd les geven naar vraag gestuurd coachen.

‘De taak van docenten is om de studenten te coachen. Zorgen dat studenten de juiste vragen stellen’

Derde- en vierdejaarsstudenten HRM krijgen al op de nieuwe manier les, de bedoeling is dat vanaf februari de eerste- en tweedejaarsstudenten volgen. “Uiteindelijk willen we studenten van verschillende jaren laten samenwerken in groepen. Ze gaan aan de slag voor opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. De taak van docenten is om de studenten te coachen. Zorgen dat studenten de juiste vragen stellen”, zegt Van Blitterswijk.

Nieuwe impuls
“Je merkt dat studenten bereid zijn meer uren te investeren in hun werk omdat ze het doen voor een echte opdrachtgever”, zegt docent Ton Hermans. “Als je met ze praat, fonkelen hun ogen. Dat motiveert mij ook weer. Ik geef al heel wat jaren les en dit geeft echt een nieuwe impuls. Volgens mij is dit de toekomst van het onderwijs.”

hrm-hf313-2-1920

Om alle studenten aan het werk te houden zijn er wel genoeg opdrachten nodig uit het bedrijfsleven. Maar dat is volgens beide docenten geen probleem. “Alle bedrijven hebben wel vragen liggen waar ze niet aan toekomen, wat is dan mooier om daar een groep studenten op te zetten die het met een frisse blik bekijken”, zegt Hermans.

Opleidingsplan
Alle expertise waar HRM-studenten over moeten beschikken, komt aan bod in de opdrachten. “We voldoen ruim aan het landelijk opleidingsplan alleen de weg er naar toe die wij nemen is anders”, zegt Van Blitterswijk.

‘Als je deze stap zet, moet je er ook vol voor gaan’

Het hele team van HRM staat achter de nieuwe onderwijsvorm. Dat moet ook wel want het is een ingrijpende verandering. “We hebben dat met zijn allen goed doorgesproken. Als je deze stap zet, moet je er ook vol voor gaan”, zegt Hermans.

Om de nieuwe manier van lesgeven te ondersteunen zijn twee reguliere leslokalen op de schop gegaan en is een werkruimte gecreëerd waar studenten op diverse manieren aan het werk kunnen. “De ruimte die we nu hebben is te beperkt voor alle HRM-studenten, we moeten meer van dit soort praktijkplekken creëren. Ik ben ervan overtuigd dat de komende jaren de hele hogeschool er zo uit gaat zien”, zegt Van Blitterswijk.

A.J. van de Rakt

aha-erlebnis of déjà vue?

2016-10-13 22:32:43

Stan

Prachtig concept, oprecht! Wel belangrijk dat de docent nu niet allerlei nevenactiviteiten op zich gaat nemen en dan nooit meer beschikbaar is. Ze blijven docent.

2016-10-13 18:07:13