Kanshebbers Student van het Jaar: Anne van Engelen en Hannah Wiersinga

@Beeldveld/Wilfried Scholtes

Anne van Engelen en Hannah Wiersinga, derdejaarsstudenten Culturele en Maatschappelijke Vorming, zijn twee van de zeven studenten die kans maken op de titel Student van het Jaar. De twee studenten helpen met hun stichting Buddy to Buddy jonge vluchtelingen in Breda met het opbouwen van een sociaal netwerk.

Tijdens het project Thuis in de Wijk van de Academie voor Sociale Studies in Breda (ASB), zochten Anne en Hannah uit hoe ze vluchtelingen kunnen helpen om meer contacten met leeftijdsgenoten te leggen. Ze kwamen er al snel achter dat er veel projecten zijn in Breda, maar dat er géén specifiek op sociaal contact is gericht.

In de zes maanden die het project Thuis in de Wijk duurde, deden Anne en Hannah zoveel contacten op dat ze besloten er na de studieperiode mee verder te gaan. Ze richtten de stichting Buddy to Buddy op. Punt interviewde hen al eerder over hun werkzaamheden.

Professionals
Diana Moulen, klasgenoot van Anne en Hannah, vindt dat de twee het absoluut verdienen om Studenten van het Jaar te worden. “In mijn ogen zijn Anne en Hannah niet zomaar studenten, maar al echte professionals. Ze gebruiken hun studie om iets in de samenleving te betekenen.”

Moulen vindt het knap dat het duo een netwerk heeft opgezet en precies de vinger weet te leggen op de behoefte van vluchtelingen. “Ze doen dit niet omdat het moet van school, maar omdat ze echt een verschil willen maken.”

Waardevol
“Iedereen bij ASB kent Hannah en Anne” vertelt klasgenoot Naoual Erbouhi, die het duo ook nomineerde. “Al vanaf het begin van hun tijd bij Avans zetten ze zich in voor de samenleving. Met Buddy to Buddy boeken ze nu veel resultaat. Anne en Hanah betekenen veel voor een grote groep mensen. Ze zijn waardevol en daarom moeten ze Studenten van het Jaar worden.”

Rens Schurman, medestudent, gaf de oprichters van Buddy to Buddy ook op voor de verkiezing. “Anne en Hannah zijn de bruggenbouwers tussen vluchtelingen en organisaties binnen Breda. Beide dames zijn super gemotiveerd, geënthousiasmeerd en zijn positief en optimistisch ingesteld. Je ziet ze altijd met een dikke glimlach op het gezicht. Ze brengen het beste in een ieder naar boven,  zijn echte toppers en verdienen de titel daarom voor honderd procent.”

Punt organiseert dit jaar voor de tweede keer de verkiezing voor de Student van het Jaar. Studenten, medewerkers, docenten en directies konden mensen aandragen voor deze eretitel. Uit alle binnengekomen mailtjes wordt een top vijf voorgedragen aan de jury.

Jesca Heijker was in 2015 de eerste Student van het Jaar.

Thom van vugt

Wat een schitterend dat hier 2 studenten zich op durven te richten. Vooral nu, de strijd is zo heftig tegenwoordig over discriminatie en rassisme. Het not in my backyard staat onderhand op elke voordeur geschreven. Trots op jullie dames!

2016-11-30 23:09:39