6.724 eerstejaarsstudenten bij Avans

HogeschoollaanBredaentreedonker-1920De Brabantse hbo-instelling Fontys mocht in september de meeste eerstejaarsstudenten verwelkomen. Nummer twee is de Hogeschool van Amsterdam. Aan sommige hogescholen gingen nog nooit zoveel eerstejaars van start.

Bijna 99.000 eerstejaarsstudenten zijn afgelopen september aan een hbo-opleiding begonnen. En 9.885 van hen deden dat bij Fontys. Dat is 1 procent meer dan vorig jaar, maar de hogeschool is nog niet boven de tienduizend eerstejaars uitgekomen, zoals in de jaren voordat de basisbeurs werd afgeschaft.

De Hogeschool van Amsterdam is overigens nog steeds de grootste hogeschool van Nederland. Ook al is Fontys met een inhaalrace bezig, de HvA telt ook dit jaar de meeste inschrijvingen.

Bovendien veert de HvA terug na het verlies van vorig jaar. De hogeschool maakt een enorme sprong en trekt bijna 11 procent meer studenten dan in september 2015, toen de eerste lichting studenten zonder basisbeurs aan een opleiding begon. Het zijn er nu 9.825.

Avans
Avans telt 7,0 procent meer eerstejaarsstudenten. De school groeit van 6.283 eerstejaarsstudenten in september 2015 naar 6.724 nu. Dat is geen record: in 2013 schreven 7.006 eerstejaars zich in bij Avans.

Sommige hogescholen vestigen na de dip van vorig jaar wel een persoonlijk record. De Hogeschool Rotterdam is de nummer drie van Nederland en trekt meer dan 8.000 studenten: 6 procent meer dan vorig jaar. Het zijn er nog nooit zo veel geweest.

Onder de grote hogescholen springt verder de Hanzehogeschool Groningen in het oog, die 13 procent meer eerstejaars mocht verwelkomen: een recordaantal van 6.401. Hetzelfde overkomt de kleinere Hogeschool Leiden: na het magere studiejaar 2015/2016 trekt deze hbo-instelling 10 procent meer eerstejaars en komt uit op 2.568, meer dan ooit.

Dalende instroom
Van de hogescholen met meer dan tweeduizend eerstejaarsstudenten zien alleen Stenden en NHL Hogeschool de instroom dalen. Die twee hogescholen hebben hun hoofdvestiging in Leeuwarden.