Vereniging Hogescholen: bezuinig niet op kunstonderwijs

Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen Foto: Flickr/Sebastiaan ter Burg https://flic.kr/p/nqPpL1Het nieuwe kabinet moet bezuinigingen op het kunstonderwijs voorkomen. Dat zei voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen donderdagochtend op het hbo-jaarcongres. “Mensen die kunstopleidingen afronden, blijken goud waard.”

Het nieuws kwam in februari, toen het Centraal Planbureau de partijprogramma’s had doorgerekend, behoorlijk uit de lucht vallen: VVD en ChristenUnie willen honderd miljoen euro besparen door de instroom van studenten bij kunstopleidingen terug te dringen. De geschrokken kunstopleidingen begrepen er niets van.

Kortzichtig
Vanochtend kregen ze bijval van Thom de Graaf, die de VVD betichtte van kortzichtigheid. “Van de VVD had ik dat niet verwacht: penny wise, pound foolish. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat dit niet gebeurt. Aan mij zal het niet liggen.”

Volgens De Graaf, naast hogescholenvoorzitter ook senator voor D66, kunnen afgestudeerden veel meer worden dan alleen kunstdocent of zelfstandig kunstenaar. “Heel veel van die alumni zijn belangrijk in alle andere mogelijke sectoren van de economie, zoals de creatieve industrie en de it-sector.”

Coulant
Sowieso mag het nieuwe kabinet wel wat coulanter zijn voor het hoger onderwijs, vond De Graaf. “We hebben onze portie prestatiebureaucratie wel gehad de afgelopen jaren. Snoer ons niet vast.” Om meer vertrouwen aan de hogescholen en universiteiten te geven, zijn nieuwe “voorwaardelijke financieringsconstructies” en “almachtige toetsings- en adviesorganen” wat betreft de voorzitter van de Vereniging Hogescholen uit den boze.

Maak over hoger onderwijs vooral niet te snel plannen, drukte De Graaf de Haagse politiek op het hart. Als de nieuwe minister van Onderwijs is aangetreden, kan die in zijn ogen beter eerst om de tafel met hogescholen, universiteiten en hun studenten. Samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen zouden zij dan moeten gaan bepalen wat er in de toekomst nodig is.

Want het gaat de goede kant op met het hbo, aldus De Graaf. Dankzij betere voorlichting en intensievere begeleiding stranden er bijvoorbeeld minder studenten in het eerste studiejaar. Ook veranderen studenten minder vaak van studierichting.