5 tips om (flink) geld te besparen tijdens je studie

Een leuk studentenleven kost bergen met geld en als tiener of millennial kun je daar domweg niet mee omgaan. Gelukkig bestaat er zoiets als het Nibud. Budgetkoningin Karin Radstaak stelde vijf gouden tips samen voor alle nieuwe studenten. Knip ze uit, plak ze op je koelkast of hang ze boven je bureau. Ooit ga je er blij mee zijn.

1. Begin met het maken van een overzicht van je inkomsten en uitgaven
Onder inkomsten vallen bijvoorbeeld de lening voor je studie, de eventuele bijdrage van je ouders, het salaris dat je verdient met een bijbaan. En denk bij uitgaven niet alleen aan de grote dingen zoals huur en boodschappen, maar ook aan de kosten tijdens het uitgaan of een koffie tijdens de pauze. De kleine uitgaven tellen namelijk snel op.

2. Kies voor een lening die bij je past
Leen niet teveel, maar leen ook niet te weinig. Op de site van DUO kun je erachter komen welke lening het beste bij je past. Zoek op duo.nl naar ‘berekenen studiefinanciering’ en vul de rekenhulp in om te kijken hoeveel studiefinanciering je nodig hebt.

3. Gratis geld
Laat het niet liggen. Als je achttien jaar of ouder bent en nog niet voldoende inkomen hebt om je zorgverzekering zelf te betalen, kom je in aanmerking voor zorgtoeslag. Zelfs als je ouders de verzekering betalen kun je zorgtoeslag aanvragen. Onderzoek ook of je recht hebt op huurtoeslag of kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Beide zijn afhankelijk van je persoonlijke woonsituatie. Kijk op toeslagen.nl en op de site van de gemeente waar je woont. Heb je een (bij)baan? Doe dan belastingaangifte via de website van de Belastingdienst. Grote kans dat je te veel belasting hebt betaald en iets terugkrijgt.

4. Studentenkorting
Loop ieder jaar je verzekeringen en abonnementen na, kijk wat goedkoper kan (studentenkorting!) of wat je misschien zelfs niet meer nodig hebt. Vaak geldt een aanbieding maar voor één jaar en kun je veel geld besparen met overstappen.

5. Begroten
Vind je het moeilijk om rond te komen? Pin dan aan het begin van de week een bedrag waar je het die week mee moet doen. Laat je pinpas thuis zodat je niet meer kunt uitgeven dan je bij je hebt. Dit zorgt ervoor dat je beter ziet hoeveel je uitgeeft en waaraan. Op = op.