Avans Afstudeerprijs: optimaliseren van magazijnwerk via mixed reality

In grote magazijnen kan het voor een orderpicker moeilijk zijn om snel een bestelling samen te stellen. Wat is de optimale looproute per bestelling en hoe zorg je dat een orderpicker die route loopt? Niels IJpelaar maakte voor zijn afstuderen een applicatie die deze looproute berekent en visueel weergeeft. Hij is een van de vijf genomineerden voor de Avans Afstudeerprijs.

“Echt grote magazijnen zoals die van Bol.com en Coolblue hebben vrijwel alles volledig geautomatiseerd. Maar in het midden-en kleinbedrijf is dat niet het geval, daar wordt nog gewerkt met mensen die de binnenkomende bestellingen verzamelen. Als de sortering van de picklist niet goed is of er een uitzendkracht wordt ingehuurd, verloopt het pickproces al snel langer dan nodig is”, legt Niels uit. In opdracht van 247 Dynamics heeft hij een applicatie geschreven die gebruikt kan worden op een HoloLens.

Pokémon Go
“De HoloLens is een soort bril met een mixed reality scherm, waardoor het lijkt of virtuele objecten aanwezig zijn in de ‘echte’ wereld”, zegt Niels. “Je kunt het vergelijken met Pokémon Go waarbij je op je scherm de omgeving en een virtueel figuur ziet. De HoloLens werkt ook zo, met mijn applicatie kun je, door de bril, de beste looproute per bestelling in de ‘echte’ wereld zien.”

De net-afgestudeerde student Informatica in Breda was op zoek naar een uitdagende afstudeeropdracht. “Ik had me voorgenomen om alles uit mezelf te halen en kwam deze onderzoeksvraag tegen in de database van Avans. Omdat ik nog geen ervaring had met mixed reality en navigeren, besloot ik te reageren.”

Optimaliseren
247 Dynamics ziet toekomst in de software van Niels. “Ze hebben een demonstratie opstelling gemaakt waarmee ze klanten laten zien waar ze mee bezig zijn. Twee nieuwe afstudeerders zijn nu bezig de software te onderhouden en verder te optimaliseren.”

Niels is na de zomer begonnen aan een premaster bij de Tilburg University en wil zijn master Cognitive Science and Artificial Intelligence halen. “Ik heb lang getwijfeld over doorstuderen, omdat ik een beetje opzag tegen de premaster. Mijn afstudeerbegeleider heeft mij uiteindelijk overgehaald om het toch te doen.”

Niels is een van de vijf genomineerden voor de Avans Afstudeerprijs. Deze prijs wordt op 31 oktober uitgereikt bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda.