Rambam filmt misstanden bij ontgroeningen; hogeschool en universiteiten draaien geldkraan dicht

TV-programma Rambam ging undercover bij de ontgroeningen van studentenverenigingen en wat blijkt? Die overschrijden soms een grens. Aanstaande donderdag is de uitzending, maar de gevolgen zijn al voelbaar: de subsidies aan een Utrechtse en een Rotterdamse studentenvereniging zijn ingetrokken.

Bij de Utrechtse vrouwelijke studentenvereniging UVSV zouden vijf incidenten hebben plaatsgevonden. Zo zegt een aspirant-lid dat ze is bespuugd en een ander dat haar astma-medicijnen zijn afgepakt.

Geen bestuursbeurzen
Het bestuur van de Universiteit Utrecht is geschrokken van de beelden die het vooraf van Rambam te zien kreeg en draait samen met de Hogeschool Utrecht de geldkraan dicht: geen bestuursbeurzen en geen subsidies meer. Ook is het UVSV voorlopig niet welkom bij academische plechtigheden.

Maar volgens UU-rector Bert van der Zwaan zijn de beelden “niet toereikend om in alle gevallen de toedracht van de zaak onomstotelijk vast te stellen”. Op basis van onderzoek door de UVSV wordt gekeken of de verhoudingen weer hersteld kunnen worden.

Het bestuur van de Erasmus Universiteit heeft een vergelijkbaar besluit genomen. In de reportage over het Rotterdamse studentencorps RSC/RVSV komen studenten aan het woord die meerdere voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag geven.

Anus controle
Eén van de undercoverstudenten was volgens het AD getuige van een vernederend ritueel bij het Rotterdamse corps: in de rij voor de douche moesten eerstejaars naakt elkaars anus controleren op teken.

Ook werd een Rotterdams aspirant-lid per ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. “Hij kreeg een klap in zijn gezicht, is met z’n achterhoofd op een paaltje gevallen en was enige tijd buiten westen.” Een dag later zou hij overigens weer mee hebben gedaan aan de ontgroening.

Annet

De EUR zou zomaar eens met een excuus kunnen gaan komen. De beslissing verenigingen te korten is veel te snel genomen en zoals nu blijkt op basis van verkeerde informatie. Past niet helemaal bij een universiteit om te snel te oordelen.

2018-01-12 12:05:43