‘Bij Avans ben je onvrijwillig een roker’

“Als je naar het Quadrium gaat, moet je noodgedwongen door een rookwalm lopen. Passsief roken is heel schadelijk, maar bij Avans ben je onvrijwillig een roker”, aldus een gefrustreerde Joop Cappon, student International Business in Breda.

Bij Avans valt niet te ‘ontsnappen’ aan de vieze lucht van sigaretten. Dat vindt Joop tenminste. Hij is een confronterende antirookcampagne met de titel De Zwarte Long begonnen. Het doel is om bewustwording te creeëren onder medestudenten, maar ook bij het Avansbestuur.

De rookzone op de Hogeschoollaan zouden aan de noordkant van Avans moeten zijn, vindt Joop. “Zo hebben rokers zicht op het ziekenhuis, waar ze uiteindelijk belanden als ze niet stoppen. Het klinkt hard, maar een rookzone vlak voor de draaideuren is heel onverantwoordelijk. Je stimuleert studenten om zelf te gaan roken.”

Nico Tine
‘Hier rust Nico Tine’, prijkt er op een houten kruis naast een rookzone op de Hogeschoollaan. Joop: “Het kruis staat symbool voor een kennis van me die laatst is overleden aan de gevolgen van longkanker. Hij waarschuwde me altijd voor de gevaren van roken.”

Joop hoopt anderen te laten inzien hoeveel schade ze aanrichten. “Het gaat niet alleen om jouw gezondheid, maar ook  om die van de mensen om je heen. Passief roken is schadelijker dan mensen denken”, zegt Joop.

Confronterende teksten
Hij oppert niet alleen voor een verschuiving van de rookzone, maar hoopt met zijn actie meer bewustwording te creeëren onder medestudenten. Zo pleit Joop voor confronterende teksten op de peukenbakken. “Eigenlijk zou er met grote letters namen van longerelateerde ziektes op moeten staan. Dat is confronterend, maar wél effectief.”

Op diezelfde asbakken staan momenteel de ziektes ‘longkanker’ en ‘COPD’ gekerfd, maar dat is volgens Joop puur toeval. “Dat heb ik niet gedaan, maar ik kan goed begrijpen waarom iemand anders dat doet.”

W*M

@ dennis de zuiverings instalatie is nodig vanuit milieu oogpunt niet voor hun gezondheid.

2018-06-18 17:53:22

M

Alsof studenten er hedendaags niet van op de hoogte zijn dat roken slecht voor je is; via afbeeldingen op pakjes en overheidscampagnes wordt roken al (voldoende) ontmoedigd. De betutteling van Nederland neemt extreme vormen aan.

2018-06-11 10:21:57

M

Heel goede actie. Heel veel overlast als je Avans in of uit gaat. Heb je werkkamer op de begane grond en zet je je raam open dan rook je mee. Ontzettend vervelend en erg ongezond. Lunchpauze is altijd wegvluchten voor rokers.

2018-06-10 13:39:37

Martin

Laatst heeft de AMR met CvB van gedachten gewisseld over het rookbeleid. Het onderwerp staat zeker op de bestuurlijke agenda!

2018-06-09 23:15:04

A

Niet-rokers zijn arrogante, saaie meeloop figuren geworden. Alleen al 'kijk, een roker' zeggen maakt ze cool en stoer. Eigenlijk zijn het gewoon zielige mensen die redenen zoeken om extra belasting te claimen omdat ze zelf niet willen betalen.

2018-06-09 16:01:25

Anna

vind dit eerlijk gezegd een hele goede actie van Joop. De schadelijke gevolgen van meeroken worden enorm onderschat. Ik kan niet eens normaal ademhalen als ik naar het quadrium loop omdat ik zo'n last hem van rooklucht

2018-06-09 08:17:38

Siga Ret

Ik kan het weten als ex-rookster. Jarenlang was die verslaving mij de baas... maar nu niet meer! Je moet sterk blijven en geloven dat er een rookvrij leven is... want.... rookvrij leven zonder r is OOK VRIJ LEVEN

2018-06-08 17:28:47

Dennis Kruissen

Juist geen zuiveringsinstallatie, laat ze maar stikken in hun eigen lucht - rooklucht zonder r is ook lucht! Steek dat geld liever in het schoonmaken van Xplora.

2018-06-08 17:25:29

W*M

Ik stel voor om het om te draaien geen verbodzone maar een gedoog zone, een of ander hokje waar de deur goed van sluit en een lucht zuiverings instalatie in is aangebracht

2018-06-08 16:36:30