#Metoo: Toneelacademie Maastricht wil docent ontslaan

De Toneelacademie Maastricht stapt naar de rechter om een docent te ontslaan. De man wordt beschuldigd van seksuele intimidatie maar zelf ziet hij zijn gedrag niet als een probleem, zegt academiedirecteur Rob Ligthert tegen De Limburger.

“Hij heeft toegegeven dat de gebeurtenissen plaatsvonden, maar vindt niet dat hij een grens overging. Daardoor staan we lijnrecht tegenover elkaar”, aldus Ligthert tegen de krant. De rechter moet nu beslissen of de academie het contract mag verbreken.

De toneelacademie heeft vorig jaar een docent geschorst na beschuldigingen van seksuele intimidatie en machtsmisbruik. Een extern bureau, dat de aantijgingen onderzocht, zou inmiddels hebben geconcludeerd dat de docent inderdaad te ver is gegaan, maar de man in kwestie spreekt dat dus tegen.

Woordvoerder Erwin Groenewold van Zuyd Hogeschool, waar de toneelopleiding onder valt, wil het bericht in De Limburger bevestigen noch ontkennen. “Ik ga er niets over zeggen, maar niet alles wat De Limburger schrijft is waar.”

Het afgelopen jaar kwamen meerdere toneelscholen in opspraak vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag van docenten. Op de golf van de #metoo-beweging maakten ook (oud-)studenten van de toneelscholen in Amsterdam en Arnhem bekend dat docenten seksuele relaties met studenten aangingen en hun macht misbruikten.

W*M

indien ja dan waren we al priester

2018-06-06 08:04:41

W*M

dus als je je afvraacht waarom niemand leraar wil worden, je wil je toch niet associeren met een pedofiel en of seks verslaafde?

2018-06-06 08:03:53