Schadevergoeding voor opgelopen studievertraging HAN-student

Illustratie: Kim BellDe Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) moet in elk geval één voormalige bachelorstudent medische hulpverlening een schadevergoeding betalen voor opgelopen studievertraging, staat in een tussenvonnis.

De rechter heeft nog niet vastgesteld hoeveel geld de voormalige student krijgt. De eis is bijna zestigduizend euro wegens drie jaar studievertraging, maar de HAN denkt dat de schade minder groot is.

Nog niet in medische beroepen
De student begon in september 2011 aan de bacheloropleiding medische hulpverlening, die een jaar eerder van start was gegaan. Alles liep voorspoedig, hij kon alleen geen stage vinden, want ‘medisch hulpverlener’ stond nog niet in het register van medische beroepen en dat leverde problemen op. Uiteindelijk stapte hij op advies van zijn hogeschool over naar hbo-verpleegkunde.

Daar is de hogeschool aansprakelijk voor, meent de rechter. De HAN had kunnen weten dat er problemen dreigden met een gebrek aan stageplaatsen.

HAN: ‘Staat verantwoordelijk’
De HAN probeerde in de rechtszaak de zwartepiet aan de Nederlandse Staat door te spelen, die de opleiding immers heeft goedgekeurd voordat die van start ging, maar daar gaat de rechter niet in mee. Een andere student begon een jaar later aan de opleiding, toen de problemen met de stages al bekend waren. Toch is hij niet gewaarschuwd, zegt hij, maar de hogeschool bestrijdt dat. De rechter geeft de hogeschool nog een kans om aannemelijk te maken dat de student toch van de problemen had kunnen weten.

De claim van een derde student is afgewezen. Zij doorliep de bacheloropleiding medische hulpverlening zonder problemen en vond ook een stage. Het beroep was alleen niet opgenomen in het medische BIG-register en daarom heeft ze nadien in 2,5 jaar een opleiding hbo-verpleegkunde gevolgd. Dat vond de rechter geen reden voor een schadevergoeding.

Het Landelijk Studenten Rechtsbureau viert de uitspraak als een overwinning. “Eindelijk een begin van genoegdoening voor de vertraging die zoveel studenten onnodig hebben opgelopen”, staat in een persbericht. Als de schadevergoeding wordt toegewezen, zullen er vermoedelijk meer studenten een claim indienen.

‘Nooit de bedoeling geweest’
De HAN bestudeert de uitspraak, zegt een woordvoerder. “Wij vinden het hoe dan ook spijtig dat we tegenover onze studenten voor de rechter stonden. Dat is nooit de bedoeling geweest.” In een eerdere rechtszaak tegen de Hogeschool Utrecht oordeelde de rechter ook dat de hogeschool aansprakelijk is voor studievertraging van studenten medische hulpverlening. Het hoger beroep in die zaak loopt nog, maar de uitspraak wordt binnenkort verwacht.