Winnaar Avans Afstudeerprijs: ‘Wachten kan je depressie verergeren’

Illustratie: Elmarye AaijJongeren die hulp zoeken voor depressieve klachten krijgen vaak te maken met lange wachttijden. Avans-alumnus Robin van Zessen onderzocht voor zijn afstudeerscriptie hoe jongvolwassen patiënten tijdens het wachten ondersteund kunnen worden. Het resultaat werd vrijdag bekroond met de Avans Afstudeerprijs.

“Wachten kan je depressie verergeren”, zegt Robin, die afstudeerde in Communication & Multimedia Design. Depressie en andere geestelijke klachten kunnen erger worden als er niets wordt ondernomen, dat merkte Robin in zijn eigen omgeving. “Pas als het invloed op iemand uit jouw omgeving heeft, besef je hoe groot het wachtlijstprobleem is”, vertelt de oud-student.

“Jongvolwassenen die op de wachtlijst staan bij een behandelpraktijk weten vaak niet wat ze in deze periode kunnen doen”, legt hij verder uit. “Ik heb samen met de doelgroep en betrokkenen gekeken op welke manier ze het beste ondersteund kunnen worden.”

Tekst gaat door onder de foto.

Chatbot
Na het voeren van gesprekken met patiënten, ontwikkelde Robin een chatbot die mensen coacht in de periode tussen aanmelding en behandeling. De chatbot praat met de patiënt en biedt activiteiten aan. Dankzij deze bot kunnen de hulpbehoevende jongeren dus al voor het eerste intakegesprek aan hun klachten werken. Tegelijkertijd wordt er data over hen verzameld, die de uiteindelijke behandeling gerichter moet maken.

Innovatief en creatief, zijn termen waarmee de jury de alumnus prijst. “Robin scoort met zijn werkstuk hoog op alle criteria die in de beoordeling zijn meegenomen”, valt te lezen in het juryrapport. Robin: “De nominatie overviel me eerlijk gezegd, maar toen ik ook nog won was ik totaal verbaasd, maar natuurlijk ook vereerd.”

‘Het zou mooi zijn als ik een product op de markt breng die mensen daadwerkelijk vooruit helpt’

Robin werkt sinds kort als user experience & interface designer. In normale taal houdt dit in dat Robin zich bezig houdt met het ontwerpen van een aangename gebruikerservaring, van bijvoorbeeld software programma’s.

De geldsom van 1.500 euro gaat de alumnus investeren in een prototype van zijn chatbot. “Het zou mooi zijn als ik een product op de markt breng die mensen daadwerkelijk vooruit helpt. Dat is nog steeds mijn grootste ambitie.”