15 goede doelen, maar voor welke fietst Avans?

Op 15 mei stappen Avansstudenten en medewerkers op de fiets voor de Tour d’Avans. Met deze fietstocht wordt geld opgehaald voor drie goede doelen. Studenten en medewerkers van Avans hebben dit jaar 15 goede doelen aangedragen waarvoor Avans moet fietsen. Je kunt nu stemmen voor welke drie doelen er moet worden gefietst.

1. KWF Kankerbestrijding:
    Te veel mensen worden nog geconfronteerd met deze slopende ziekte. Hoe meer geld voor onderzoek hoe meer mensen de kans hebben om deze ziekte te overleven.
  2. Alpe d’HuZes:
    Kimberly Verhoof, student bij de Academie voor Sociale Studies Den Bosch, gaat dit jaar weer meedoen met de Alpe D’HuZes om geld in te zamelen voor het KWF. Door middel van Le Tour d’Avans wil zij de krachten bundelen en samen nog meer geld inzamelen.
  3. Connect4cancer:
    Een project met onder meer Avansstudenten en ziekenhuizen om de tien Brabantse inloophuizen te professionaliseren op het gebied van marketing, financiering, HR en aanbod van activiteiten. De inloophuizen bieden ontmoeting en ontspanning voor mensen met kanker en hun familie.
  4. Sprang bouwt voor Zambia:
    Dertig jongeren uit Sprang gaan bouwen aan verandering in Zambia. Binnen deze groep van  jongeren volgen er zeven een studie aan Avans op vijf verschillende.
    Op dit moment staat er een school in Zambia die fanatiek gebruikt wordt maar helaas wordt die school te klein en is er vraag naar een grotere school. De dertig jongeren gaan de bevolking helpen om twee klaslokalen bij te bouwen. Zie ook www.worldservants.nl.
  5. Stichting Belajar Yuk:
    Deze stichting ondersteunt onderwijsprojecten op verschillende eilanden in Indonesië. Op dit moment lopen er vooral projecten die te maken hebben met het leveren van tijdelijke huisvesting: houten huisjes op Lombok in verband met de ernstige aardbeving afgelopen zomer. Zie ook www.belajaryuk.nl
  6. Stichting Dapper Kind:
    De opleiding Fysiotherapie zet zich ieder jaar in om geld in te zamelen voor dit goede doel.
    Stichting Dapper Kind zet zich in voor deze dappere zieke kinderen. Door middel van het DapperDagboek, het bewaar-, beloon- en vertelsysteem wil Stichting Dapper Kind kinderen bijstaan. In het DapperDagboek krijgen kinderen voor iedere afzonderlijke situatie, behandeling en/of onderzoek een DapperPlakker, een kleine kleurrijke sticker en lichtpuntje tijdens hun ziekte.
  7. Stichting Energy4All:
    Forza4Energy4All is een 3-daagse sportieve uitdaging in de Italiaanse Alpen. Op 5, 6 en 7 september 2019 beklimmen deelnemers de drie machtige bergen Gavia, Mortirolo en Stelvio per fiets, hardlopen en/of wandelend. Hiermee wordt geld opgehaald voor kinderen met een energiestofwisselingsziekte!
  8. Ride4Kids:
    Ride4Kids zet zich ook in voor kinderen met een energiestofwisselingsziekte. Deze kinderen worden niet oud. Jaarlijks sterven er in Nederland tientallen kinderen. Vooral omdat er (te) weinig geld is voor onderzoek en adequate medicijnen. Daarom gaat Leon Hertogs, docent bij de Academie voor Deeltijd, samen met collega AVD-ers Frank Vriens en Maurice van Haperen en nog 180 anderen de PyreneeenChallenge rijden in september 2019.
  9. Pip & Teun Foundation:
    Pip en Teun, zusje en broertje, hebben allebei de zeldzame ongeneselijke metabole stofwisselingsziekte genaamd CLN2.
    Ze liggen drie dagen per twee weken in het Sophia kinderziekenhuis voor een infusie met medicijnen. De foundation zamelt geld in voor onderzoek en medicijnen. Zie ook https://www.pip-teun-foundation.com/
  10. Stichting Samenscholen:
    Stichting Samenscholen zorgt voor de bouw van scholen in combinatie met drinkwatervoorziening in afgelegen gebieden in Nicaragua.
  11. Niels de Langen:
    Niels, zoon van medewerker Koert de Langen van de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie, is als zitskiër lid van het Nederlands aangepast Skiteam: hij is 20 jaar en schurkt tegen de wereldtop aan. Door de Meningokokken Sepsis is hij rond zijn 1e jaar gehandicapt geraakt. Niels is zover gekomen omdat hij denkt in kansen in plaats van beperkingen. Hiermee wil hij ook anderen inspireren!
    De sport die Niels doet is erg kostbaar: het reizen, de materialen en bijkomende kosten maken het een dure sport. Kijk voor meer informatie op www.nielsdelangen.com.
  12. Stichting ALS Nederland:
    Niet velen van ons hebben de ALS-lijdensweg van dichtbij gezien, Julian van der Kleijn, medewerker van de Academie voor Industrie & Informatica wel. Julian wil gaan fietsen om geld in te zamelen en zo meer onderzoek mogelijk te maken.
  13. Stichting Nica-Friends:
    De stichting stelt zich tot doel geld in te zamelen voor kinderen uit de laagste klassen van de samenleving in Nicaragua. Hiermee krijgen ze de kans om goed onderwijs te volgen op lager, middelbaar of hoger niveau. Zie ook http://www.nica-friends.nl/
  14. Stepping Stones Cambodja:
    Stepping Stones is een school die 8 jaar geleden mede door de broer van Diana van Meer, medewerker van de Academie voor Marketing en Business Management, is opgericht voor de kansarme jeugd in Cambodja. Inmiddels is de school uitgegroeid tot ongeveer 600 leerlingen en tot een centrum voor de lokale bevolking met o.a. een medische post en watervoorziening.
    De school en voorzieningen zijn gratis voor de bevolking, waardoor deze school continu op zoek is naar funding. http://www.steppingstonescambodia.org
  15. Afriana Foundation:
    Deze foundation heeft als hoofddoel kindersterfte te verminderen in Afrika. De foundation richt zich op kinderen en families die leven onder de armoedegrens. Ze gaan de strijd aan met armoede, ziekte, verwaarlozing en misbruik. Zie ook http://www.afrianafoundation.org

Fiets jij mee?
Kijk hier voor meer informatie over de Tour d’Avans en om je in te schrijven.