Rüpp: ‘Nationale Studenten Enquête jaar overslaan is geen ramp’

Avans en de andere hogescholen hebben besloten te stoppen met de uitvoering van de Nationale Studentenenquête omdat de verzamelde data niet betrouwbaar is. “Ik baal enorm”, zegt bestuursvoorzitter Paul Rüpp, “maar informatie over verbetering van de opleidingen halen we ook op andere manieren op.”

De NSE is een jaarlijkse belangrijke graadmeter van studenttevredenheid. Met de door studenten ingevulde gegevens van dit jaar wordt niks gedaan. Loopt Avans door dit besluit niet enorm veel informatie mis?
Rüpp: “Ik baal echt dat het niet doorgaat, maar dankzij enquêtes van de afgelopen jaren weten we wel waar onze sterke en zwakke punten zitten. Een jaar overslaan is daarom geen ramp. De ingezette verbeteracties gaan door.”

Maar hoe houd je een vinger aan de pols bij wat de studenten nu vinden?
“We hebben al zo’n tweeduizend studenten gesproken in het kader van het ambitieplan 2020-2025. Die gesprekken gaan over onder meer digitalisering en onderwijs op afstand. Daar vangen we geluiden op. We gaan nu kijken hoe we nog meer studenten hierbij kunnen betrekken. Daarnaast zijn we in gesprek met de Avans Medezeggenschapsraad over de kwaliteitsafspraken. Ook daar wordt de kwaliteit van de opleidingen besproken. Opleidingen doen zelf blokevaluaties waarbij studenten feedback geven en tenslotte hebben we natuurlijk de NSE-gegevens van de afgelopen jaren.”

‘Als er iets speelt binnen een opleiding wordt dat ook op andere manieren zichtbaar’

Belangrijke rankings als Keuzegids en Elsevier baseren zich deels op de NSE. Waar moeten studiekiezers nu hun keuze op baseren?
“Als er iets speelt binnen een opleiding wordt dat ook op andere manieren zichtbaar. Zo kan ik mij herinneren dat een aantal jaren geleden de eerstejaarsstudenten Human Resource Management in Breda erg ontevreden waren. Die opleiding was net gaan werken met een compleet vernieuwd curriculum. Eerstejaarsstudenten vertelden eerlijk over hun ontevredenheid tijdens de open dag. Overigens is toen direct actie ondernomen en is HRM nu een van onze topopleidingen.”

“Ik ben wel benieuwd of Keuzegids alsnog een ranking maakt gebaseerd op de HBO-monitor (enquête onder net-afgestudeerden) en de gegevens van het ministerie van Onderwijs.”

Doet Avans volgend jaar weer mee aan de NSE?
“De Vereniging Hogescholen gaat nu met alle partijen in gesprek om voor volgend jaar tot een goede oplossing te komen. Zelf heb ik eerder al geopperd dat je een dergelijke enquête ook prima om de drie jaar kan doen. Het is toch een heel circus dat je elk jaar moet optuigen. Misschien dat daar een lagere frequentie de respons onder studenten hoger wordt.”