Avans Rookvrij? Iedereen staat naast de rookzone te paffen

Op het terrein van Avans Hogeschool in Breda (Hogeschoollaan) mag sinds half april niet meer worden gerookt. De pilot ‘Avans Rookvrij’ werd vorig jaar met veel bombarie geïntroduceerd, met als doel de overlast van rokers te beperken én roken op zichzelf te ontmoedigen. Rookfaciliteiten werden verwijderd, maar na de vakantie kwam er toch nog een speciale zone. Daar mogen studenten wel roken. Desondanks staan vrijwel alle studenten naast of rondom de rookzone te paffen. Waar gaat het mis?

Sinds april is Avans is rookvrij, zoals bordjes en stickers her en der duidelijk maken. En toch: de stoepen vlakbij de entree liggen bezaaid met peuken en daar staan ook vrijwel alle rokende studenten. Binnen de zogenaamde rookzone tref je op een drukke dinsdagochtend slechts een paar studenten aan.

Openbare asbak
Een van studenten is Katie (Integrale Veiligheid). “Ze zouden hier bankjes moeten neerzetten”, merkt ze op. Ze prijst het antirookbeleid van de hogeschool maar vindt dat het ook beter kan. “Je kunt hier in de rookzone nergens zitten. Dat is waarom het zo leeg is.”

Volgens Celine (Social Work) ligt het ook aan het ontbreken van afvalbakken. Ze wijst naar de afvalbak in het midden van de rookzone. “Er staat er maar één in deze hele ruimte. Dat kan beter. Nu is de hele ruimte buiten de rookzone een openbare asbak. ”

LEES OOK:  Witte rook voor Avans Rookvrij: nog genoeg scepsis maar AMR stemt in

En een afdakje had ook wel gemogen, merkt een medewerker van Avans op, al erkent hij dat het doel juist is om roken te ontmoedigen. “Je wordt als roker letterlijk in een hoekje geduwd, dat is misschien wel goed.”

Bankjes
Avans probeert roken minder aantrekkelijk te maken. Dat het rokers dus niet comfortabel wordt gemaakt met bankjes, is goed te begrijpen. En het gebrek aan bankjes en afvalbakken verklaart nog steeds niet waarom er pal naast de rookzone verschillende studenten staan te roken. Precies daar waar niet-rokers passeren. Die lopen net als voor de pilot Avans Rookvrij door een rookwalm. Waarom doen die studenten dat niet netjes binnen de rookzone?

Mitch (Ondernemerschap & Retail Management) is een van hen. “Ik ben een halfjaar afwezig geweest. Dat hele antirookbeleid is me eerlijk gezegd helemaal ontgaan”, zegt hij. “Als er een groot bord bij de nieuwe plek zou staan, dan zou het beter opvallen”, denkt hij.

Vaag
“Ik wist niet dat er een speciale zone was”, zegt een van de andere studenten. “Dat staat niet goed aangegeven. En sowieso vind ik dat hele ‘rookvrij’ een beetje vaag. Die rookzone is toch ook onderdeel van het Avansterrein? Het is zo van: ga één meter verderop staan, daar mag het wel. Hoezo is dat dan rookvrij?” Een derde student stelt dat hij de rookzone over het hoofd heeft gezien. “Het is mijn eerste schooldag na de vakantie. Ik moet er nog aan wennen geloof ik.”

Of de studenten vanaf nu wel netjes in de rookzone gaan staan? Mitch: “Ja, nu ik dit gesprek met jou heb gehad, ga ik het nooit meer vergeten. Vanaf nu ga ik in het hoekje staan.”

Politie
“Wij gaan niet voor politie spelen”, reageert een van de conciërges. “Het is de bedoeling dat ze in die zone gaan staan. Maar je houdt altijd studenten die zich daar niet aan houden”, zegt ze.

Eerder plaatsten leden van de AMR al kanttekeningen bij de pilot. Zij vreesden voor een verschuiving van het probleem. “Als je niet oplet, wordt de bushalte de nieuwe rookzone”, was de teneur.

Ook op andere Avanslocaties worden de plekken waar rokers nog vrij mogen genieten van een peuk op den duur verdwijnen. Steeds meer steden in Nederland voeren rookvrij beleid in. Roken is binnenkort een zeldzaamheid in openbare ruimtes.

S. Nava

Sigarettenfilters zijn één van de grootste vervuilers van het milieu, in het bijzonder in oceanen. Het merendeel van de 5.500 miljard sigaretten die jaarlijks de fabrieken verlaten, bevat een op plastic gebaseerde filter.

2019-09-02 21:00:23

Mike

Dat de pilot niet werkt komt zeer waarschijnlijk ook door de laksheid en koppigheid van sommige rokers. Ik merk vaak op dat veel rokers denken; "je staat buiten, dan heb je toch geen last van de rook". Zelfs buiten kun je er last van hebben.

2019-08-29 09:23:13