Intro 2019: iedereen praat met elkaar bij mobieltjesvrije intro AB&I Den Bosch

Traditiegetrouw is de introductieweek van Bossche studenten van de Academie voor Bouw en Infra een georganiseerde puinhoop, overal lopen studenten die onder meel en verf zitten. Iedereen, van begeleidende docenten tot eerstejaars, is enorm te spreken over de goede sfeer. “Het valt mij op dat iedereen zo open tegen elkaar is en met elkaar praat.”

Honderd studenten zijn bij een hostel in Valkenswaard bezig met diverse behendigheidsspellen. De eerstejaars moeten onder meer grote vellen papier beschilderen, komkommersjoelen en over bierkratjes klauteren zonder water te knoeien. De meeste verf zit op de eerstejaars zelf en bij het sjoelen is er ook bij lange na geen sprake van een honderd procent score. Maar de sfeer zit er goed in.

Volgens de kampstaf komt dat mede doordat alle mobieltjes zijn ‘afgepakt’. Alle studenten moesten op de eerste dag een 24-uurs overlevingspakket samenstellen en de rest van de bagage en hun mobiel afstaan. Dat laatste was ook vooraf aan alle deelnemers gecommuniceerd. En het werkt. Iedereen doet mee aan de spellen, nergens zie je studenten afwezig door hun tijdlijn scrollen.

Lois, eerstejaarsstudent Bouwkunde

‘Ik wil dit jaar meer ontspannen’

Wat vrees je het meeste deze introductieweek?
“Ik hoorde dat we vanmiddag in een modderbad moeten, daar heb ik nog niet zoveel zin in.”

Heb je de afgelopen dagen al vrienden gemaakt?
“Jazeker, iedereen is erg open en praat met elkaar. Dat valt mij wel op. De introductie is niet verplicht. Ik doe echt mee om vast wat medestudenten te leren kennen.”

Ben je van plan op kamers te gaan?
“Nee, voorlopig niet. Ik hoef maar een half uur met de trein dus dat is prima.”

Wat ga jij dit studiejaar anders doen dan op de middelbare school?
“Me minder druk maken. Rondom het eindexamen heb ik mij best wel druk gemaakt. Misschien te veel. Ik wil dit jaar meer ontspannen.”

Tren, eerstejaarsstudent Bouwkunde

‘Ik hoop snel op een bouwplaats te staan’

Wat vond jij de ergste activiteit dusver?
“Echt erg is niks, maar we moesten een soort olifantenrace doen en dat vond ik minder. Ik krijg nogal snel last van mijn rug.”

Ga jij deze introductieweek overleven?
“Dat lijkt mij wel, normaal vier ik ook zes dagen carnaval. Deze drie dagen kom je dan ook wel door.”

Hoe vaak heb jij deze week je tanden gepoetst?
“Eerlijk gezegd ben ik dat vergeten…”

Waarom heb je gekozen voor deze opleiding bij Avans in Den Bosch?
“Ik heb op verschillende hogescholen gekeken, maar uiteindelijk voor Avans gekozen omdat je hier ’s ochtends theorie krijgt en dan ’s middags meteen met een projectgroep aan de slag kunt. Ik wil graag snel proeven van de praktijk.”

Waar kijk je het komend studiejaar het meest naar uit?
“Mooie projecten draaien voor echte opdrachtgevers en veel nieuwe dingen leren. Ik hoop snel op een bouwplaats staan.”

Volg ons ook op Instagram voor de laatste updates vanaf verschillende introductiekampen.