Door Tilburg zoeven op een step? Het kan nu dankzij deze studenten

Elektrische steps zijn efficiënt, milieuvriendelijk en ideaal voor korte afstanden. Deze week zijn de voertuigen voor het eerst in Tilburg te huren. De motor achter de zogeheten Citysteps zijn Avansstudenten Hannes van Bellen, Teun Verschuren Mike Meeusen en Thomas van Heeswijk, derdejaars bij Ondernemerschap & Retail Management in Breda. “Het is een pilot, maar de bedoeling is dat er uiteindelijk 100 tot 200 in Tilburg rondrijden”, vertelt Hannes.

Misschien heb je ze op vakantie al gespot. De oplaadbare stepjes hebben verschillende Europese steden veroverd. Nederland leek de revolutie lange tijd aan zich voorbij te laten gaan. Maar mede dankzij vier Avansstudenten komt daar voorzichtig verandering in. “Tijdens een studiereis naar Valencia zagen we ze overal”, vertelt Hannes. “We dachten: hoe kan het dat deze voertuigen er in ons land nog niet zijn?”

Negatief imago
Inderdaad. De kleine elektrische steps  mogen in Nederland niet op de openbare weg. Ze zouden niet veilig zijn. Maar sommige voertuigen zijn wel erkend, zoals de Segway, de Kickbike of de Trikke. Ook enkele zwaardere steps zijn toegestaan.

De jongens denken zelf dat het afschuwelijke drama met de Stint in Oss voor negatieve publiciteit rond elektrische voertuigen heeft gezorgd en dat het daarom langer duurt voordat de e-step hier is ingeburgerd.

Na Valencia besloten de studenten om zelf in de steps te handelen. Ze zochten een model dat wél toegestaan is op de openbare weg. “Dat is gelukt”, zegt Hannes. “Onze step gaat 20 kilometer per uur en is maar deels elektrisch. Dat mag wel.”

De Citysteps zijn vanaf 1 november te huur, nu alleen nog in Tilburg, maar op de lange termijn hopen de jongens uit te breiden naar de rest van Nederland.