Column: De ingrediënten van je snelkookpan

Er zijn zoveel meningen en wetenschappelijke studies over studeren en onderwijs dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is nu verstandig als het gaat om je eigen persoonlijke leervermogen?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat je al verschillende soorten kennis bezit. Je hersens zetten lijntjes uit en dat doen ze al van kinds af aan. Je hebt dingen gezien, gehoord, geproefd en nu als student ga je de verdieping zoeken. De lijntjes in je hersenen groeien door, volgens het principe use it or lose it!

Super efficiënt zijn je hersenen. Speel je graag muziek, sport je liever of leer je graag de stof voor de toets? Zolang je maar voldoende herhaalt, zullen de lijntjes uitzetten. Omgekeerd kan het ook: oefen je te weinig, dan zullen de lijntjes aftakelen. Gespreid herhalen, waarbij je tussendoor ook tijd voor jezelf neemt om iets anders te doen, bijvoorbeeld sport of muziek, is het meest effectief. Maar wat is dan de beste leerstrategie?

‘Gespreid herhalen, waarbij je tussendoor ook tijd voor jezelf neemt om iets anders te doen, is het meest effectief’

Leer als een docent! Docenten moeten hun vak leren, begrijpen, toepassen en uitleggen. Jij moet ervoor zorgen dat jij precies hetzelfde doet. Maak een oefentoets voor jezelf, oefen die regelmatig, leg de stof uit aan anderen en je zult de stof vanzelf begrijpen.

Het belangrijkste ingrediënt voor je snelkookpan zijn de mensen om je heen. Wie was die persoon die jou ertoe aanzette om een bepaald vak te studeren? Waren het docenten die gepassioneerd over hun vak vertelden? Was het die ene leidinggevende of stagebegeleider, waarvan je dacht: die heeft een toffe baan? Of het nu gaat om familie, vrienden of zakelijke relaties, dat zijn de mensen die in jou geloven. Geloof daarom ook in jezelf, dat jij de juiste beslissingen gaat nemen voor de beste ingrediënten in jouw snelkookpan. Jij kent jezelf immers het beste en je moet zelf ontdekken wat het beste bij jou past. Anderen kunnen je daarbij ondersteunen.

Ook al zijn er tig meningen en wetenschappelijke studies over studeren, het moet wel bij jou passen als persoon. Succes met het bewandelen van je eigen weg!

Akash Hanoeman is vierdejaarsstudent Bedrijfskunde in Breda