Avans helemaal rookvrij in 2020: ‘Beter, dan kun je elkaar niet beïnvloeden’

Door een rookwalm de school in. Vanaf augustus volgend jaar is het verleden tijd, want dan mag je op geen enkel schoolterrein in Nederland meer roken. Hoe denken Bossche studenten daarover?

Even snel een peukje doen tussen colleges door is er vanaf het nieuwe studiejaar niet meer bij. De ministerraad stemde 22 november in met het wetsvoorstel van staatsecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarin staat dat op en rondom scholen niet meer gerookt mag worden. De Hogeschoollaan is al langer rookvrij, nu volgen ook de andere locaties.

Rokende student Melissa, laatstejaars Ondernemerschap & Retail Management (ORM), vermoedt dat de landelijke maatregel helpt. “In het jaar dat ik mijn middelbare schooldiploma haalde, mochten leerlingen ook niet meer op het schoolplein roken. Nu hoor ik dat daar een hoop minder leerlingen roken.” Melissa werd juist verleid doordat vrienden om haar heen rookten. “Iedereen deed het, dus ging ik ook roken.”

Volwassen genoeg
Een klein beetje sceptisch is de ORM-student wel. “Studenten van een hogeschool zijn volwassen genoeg om zelf de keuze te maken of ze roken of niet. Middelbare scholieren daarentegen zijn nog jong en meer beïnvloedbaar.” Melissa laat zich niet afschrikken door waarschuwende foto’s en teksten op sigarettenpakjes. “Kijk, er staat hier dat roken je ongeboren kind kan doden. Ik wil ooit wel kinderen, maar ik ben er nu nog niet mee bezig, daarom raakt die tekst me niet zo.” Een positieve benadering werkt naar mijn idee beter. Op sommige trappen staat hoeveel calorieën je verbrandt per trede. Zoiets zouden ze bij elke sigaret die je laat liggen ook aan kunnen geven.”

“Mag ik twee stappen verder wel roken? Onzin!”

7 per dag
Eerstejaarsstudent ORM Nick is blij met het toekomstige rookverbod. “Je steekt elkaar aan om even ‘snel’ te gaan roken. Die drempel wordt straks hoger.” Tegen de tijd dat het verbod ingaat, hoopt Nick al wel gestopt te zijn met zijn slechte gewoonte. “Mijn goede voornemen is om te stoppen. De afgelopen tijd ben ik daarom al gaan minderen.” Waar hij voorheen een pakje per dag rookte en er op vakantie zelfs twee inhaleerde, rookt hij nu zeven sigaretten op een dag. “Dat wordt straks makkelijker volhouden als dichtbij school roken niet meer mag.”

Nick hoopt dat rokers zover mogelijk bij de school vandaan moeten roken. “Hoe verder weg, hoe beter. Dan kom ik ook niet in de verleiding.” Melissa gelooft niet dat ze ver weg hoeven om te roken. “Waarschijnlijk gewoon aan de overkant van de straat.”

Roken aan de overkant van de straat? Laatstejaars Bestuurskunde Sanne vindt dat grote onzin. “Ik sta nu naast de ingang van de school te roken, maar dat mag dus volgend schooljaar niet meer. Als ik twee stappen naar voren zet, is het geen schoolterrein meer en mag het wel. De grens is voor mij vaag.” Ook bij de noodgebouwen mogen geen sigaretten meer worden gerookt. “Dat kan ik nog wel begrijpen, daar is het ook duidelijk wat schoolterrein is en wat niet.”

Niet-rokers Yasmin en Noor, tweedejaars Communication & Multimedia Design, snappen dat er een rookverbod komt. “Voor het straatbeeld ziet het er beter uit en het is fijn als je niet meer door de rookgeur heen hoeft.” Zelf hebben ze er niet veel last van. “Maar als je astma hebt en erdoor heen moet, is dat niet fijn.”

Avans Rookvrij is bezig in kaart te brengen wat de consequenties zijn van het besluit dat de ministerraad heeft genomen.

willem

Erik de Koning. Mocht dat het geval zijn zal het rookverbod uitgebreid moeten worden. Onnodige overlast moet zo veel mogelijk worden voorkomen.

2019-12-20 10:28:27

Erik de Koning

Dat wordt dus nog meer overlast voor de bewoners tegenover de Avans aan de Onderwijsboulevard. Voortaan door een rookgordijn naar je eigen voordeur.

2019-12-18 14:51:36

willem

Beetje weinig schrijfruimte redactie maar hierbij alsnog de laatste zin compleet. "Beter voor jezelf plus overig mens en dier, probleem voorbij en iedereen plezier.

2019-12-17 15:11:26

willem

Bewust rook in je longen, is het geen zot die het heeft verzonnen. Misschien ben je te overtuigen, je gaat toch ook niet aan een uitlaat zuigen. En is jouw verslaving niet te stillen, zijn er altijd nog nicotinepillen. Beter voor jezelf plus overig m

2019-12-17 10:23:35