Avansmedewerker Nathalie is bodybuilder: ‘Ik weeg al mijn maaltijden af’

Avansmedewerker Nathalie Broeders doet en laat alles voor bodybuilding. Bij haar favoriete sport draait het om het kweken van spiermassa, héél veel spiermassa. Met als doel om de concurrentie de loef af te steken. Binnenkort mag de 30-jarige bodybuildster het resultaat van een jaar lang bikkelen laten zien op de internationale SAP Cup 2019.

Wie al wat langer rondloopt op Avans, heeft Nathalie Broeders van de facilitaire dienst de laatste jaren voorzichtig zien transformeren van een vrouw met alledaags lichaam naar een topsporter met spieren waar menig man jaloers op zou zijn.

Dat begon allemaal twee jaar geleden met Nathalies wens om overtollige kilo’s kwijt te raken. “Ik was het beu om dik te zijn”, vertelt ze. “Mijn vriend is personal trainer, dus ik vroeg hem om een voedingsschema voor me te maken.” Daar hield de Avansmedewerker zich trouw aan en de kilo’s vlogen er in korte tijd af. Dat bleef niet onopgemerkt. “Ik kreeg heel veel complimentjes.”

Toen besloot de Brabantse om, “voor de leuk”, een keer met vriendlief te gaan sporten. Tot haar verrassing vond ze krachttraining heel erg leuk. Het bleek zelfs goed bij haar lichaam te passen. “Ik ben er haast perfect voor gebouwd”, zegt ze. “En voor een vrouw heb ik veel testosteron. Ik bouw snel spieren op.”

Langzaam ontwikkelde Nathalie een passie voor krachttraining. “Ik vind het zo lekker. Het is alsof ik mijn eetverslaving heb ingeruild voor een sportverslaving.” De sportschool, voor haar vriend al langer een tweede huis, wordt ook Nathalies natuurlijke habitat. Van andere sportschoolfanaten krijgt ze de vraag of ze niet mee wil doen aan een bodybuildingwedstrijd. Ze heeft er tenslotte de bouw voor. “Op een gegeven moment dacht ik: waarom niet?”

In december 2018 begint Nathalie met een serieuze training voor de befaamde SAP Cup op 8 december aanstaande. Om in topvorm te komen, leeft ze al een jaar op het scherp van de snede. Over elke hap die ze neemt is nagedacht. “Ik weeg al mijn maaltijden af”, vertelt ze. Nathalie moest een hele poos 3500 calorien per dag eten: ook wel bekend als bulken. Nu volgt ze een spartaans regime: al haar eten is extreem laag in vet, hoger in eiwitten, maar niet té hoog. En precies zoveel koolhydraten dat ze vet verbrandt maar niet de spieren, maar wel voldoende energie heeft voor zware krachttrainingen.

‘Het moeilijkst zijn de gezellige etentjes die ik moet missen’

Drive
Nathalie heeft een buitengewone drive. Dat moet wel, want bodybuilding is topsport. En topsport vraagt het uiterste. Niet alleen fysiek, ook mentaal. “Het moeilijkst zijn de gezellige etentjes die ik moet missen”, vertelt Nathalie. “Toen we een uitje hadden met het facilitaire team van Avans, heb ik mijn keurig afgewogen rijst, broccoli en kip meegenomen. Of ik daarvan geniet? Nee, op dit moment heb ik überhaupt geen gevoel bij het eten.” En de moeilijkste periode is voor Nathalie december. “Normaal at ik van de pepernoten door tot aan de oliebollen.” Welk eten ze het meest mist? “Boterhammen met hagelslag”, roept ze verlekkerd uit.

Maar hoe moeilijk haar strenge dieet soms ook is, voor de sportvrouw wegen de voordelen absoluut op tegen de nadelen. “Ik vind het heel vet om te zien hoe mijn lichaam zich heeft ontwikkeld. Ik had nooit verwacht dat ik zóveel kon bereiken met doorzettingsvermogen”, vertelt Nathalie. “Ik heb het afgelopen jaar een cursus over voeding gevolgd omdat ik het allemaal zo interessant vind. Nu help ik mijn vriend met zijn bedrijf.”

Gedeelde liefde
Over de samenwerking met haar geliefde is Nathalie heel positief. “We hebben nu een gezamenlijke liefde voor sport en voeding. En we streven hetzelfde doel na, dat kan ik iedereen aanraden: het gaat beter dan ooit met ons”, vertelt ze glunderend. Of het niet moeilijk is dat vriendlief óók haar coach is? “Wij kunnen zakelijk en privé gescheiden houden. In de sportschool mag hij zeggen wat ik moet doen.” En lachend: “Buiten de sportschool luister ik niet naar ‘m hoor!”

Zeven liter
Deze week is de Avansmedewerker vrij, zodat ze zich helemaal op de wedstrijd kan focussen. Op 7 december, de dag voor de wedstrijd, mag ze helemaal niets meer drinken. Dat betekent dat ze de dagen daarvóór vijf tot zeven liter water per etmaal drinkt. “Waarschijnlijk moet ik dan voortdurend plassen.”

Nathalie hoopt op de SAP Cup bij de vier beste vrouwen te komen: een bekerplaats. “Er zijn mensen die zeggen dat het niet haalbaar is, maar dromen mag altijd. En ik ga genieten van de wedstrijd, ongeacht de uitkomst. Als ik kijk waar ik vandaan kom, dan vind ik mezelf sowieso een winnaar.”