Minorstudenten digitaliseren acht eeuwen geschiedenis Den Bosch

Samen met vier ander organisaties werkt Avans de komende jaren aan het project Den Bosch Time Machine. Die tijdmachine brengt 800 jaar aan lokale geschiedenis digitaal tot leven.

Bij project Den Bosch Time Machine wordt 800 jaar aan historische data uitgezocht en gedigitaliseerd. Het gaat om informatie in archieven op het gebied van bevolkingsregisters, bouwtekeningen, archeologische en bouwhistorische gegevens, afbeeldingen, audiofragmenten en schilderijen, maar ook om persoonlijke verhalen van Bosschenaren. Deze big-data worden op dit moment mede door studenten van Avans, die meedoen aan de minor Emerging Technologies Playground, gedigitaliseerd of ontsloten. De minor is van de academie voor Industrie en Informatica.

Leefbaarheid van stad verbeteren
”Die staat in het teken van het inzetten van technologie en data, bijvoorbeeld in projecten om de leefbaarheid van een stad te verbeteren en na te denken over maatschappelijke projecten”, zegt projectleider Bertus Rosier. ”Daar zijn onze studenten vreselijk goed in. Het is ontzettend gaaf om die kennis in te zetten voor een project als deze.”

De uiteindelijke uitwerking van het project is voor een brede doelgroep interessant. ”Voor wetenschappelijk onderzoek, inwoners uit de stad, jong en oud, maar ook voor scholieren die op een interactieve manier over de stad willen leren”, vertelt Rosier. ”Dat kan via gamification, een interactieve kaart waar je door de tijd kunt scrollen, virtual reality of bijvoorbeeld het bellen met en leeftijdsgenoot van vroeger. Je leert op een speelse manier van, en over de stad.”

Ecosysteem
De studenten zijn in de multidisciplinaire minor vooral afkomstig van de opleidingen Communication & Multimedia Design (CMD), Informatica en Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek. Die variëteit zorgt volgens Rosier voor een goed werkklimaat. ”Zo ontstaat een ecosysteem waar iedere student van elkaars kwaliteiten profiteert en elkaar aanvult”, zegt hij. ”De studenten van CMD zijn goed in het creatieve, de overige studenten in het technische. Dat leidt tot mooie concepten die werken.”

Internationaal project
Den Bosch Time Machine is onderdeel van een internationaal project en wordt ook uitgevoerd in steden als Amsterdam, Barcelona en Jeruzalem. Ook Den Bosch is een logische stad volgens de enthousiaste Rosier. ”Cultuur is hier belangrijk en er is veel historie. Ook heeft Den Bosch een grote data-ambitie. Dat komt hier mooi samen.”

Het startschot voor het project werd tijdens de Den Bosch Data Week gegeven. Het wordt gecoördineerd door Erfgoed ‘s-Hertogenbosch, in samenwerking met Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (Huygens ING), Jheronimus Academy of Data Science (JADS), Creatieve vakschool SintLucas en het Europese netwerk over militair erfgoed EFFORTS.

Momenteel werken de studenten aan de eerste concepten en prototypes van aanpak. Die leggen ze voor aan opdrachtgevers, waarna ze aan de slag gaan. Tot welke producten dat leidt, lees je binnenkort op Punt.