Nick en Lisa hopen dat afstudeerders straks geen gegraveerde pen meer krijgen, maar een eigen boom in het Avansbos

Als Nick den Bol en Lisa Heyman nú afstuderen, krijgen ze als afstudeercadeau een gegraveerde pen of een gepersonaliseerde sweater van hun academie. Dat kan anders én duurzamer, vinden de Avansstudenten. Daarom streven ze ernaar om elke afstudeerder een boom cadeau te doen, die geplant wordt in een eigen ‘Avansbos’.

Nick en Lisa fantaseerden samen over het creëren van een Avansbos. “Door iedere afstudeerder een afstudeerboom cadeau te doen, geef je ze een symbolisch en duurzaam cadeau”, vertelt Nick, derdejaars Ondernemerschap & Retail Management. “Het mooie aan de afstudeerboom is dat deze meegroeit met de carrière van de Avans-alumni”, legt vierdejaarsstudent Milieukunde Lisa uit.

Enthousiast over hun idee, benaderden ze de GreenOffice, waar Lisa al langere tijd bij zit. “Die is vervolgens met Life Terra in gesprek gegaan om te kijken waar we het Avansbos kunnen starten, welke bomen op die plek het best groeien en of het stuk bos toegankelijk is. Afstudeerders moeten er namelijk wel naartoe kunnen”, vertelt Lisa. Op dit moment is Life Terra nog bezig met het vinden van een stuk grond. “Onze pré is dat dit stuk grond wel in Brabant ligt.”

Life Terra is een stichting met de ambitie om voor 2025 500 miljoen bomen te planten in Europa. Sven Kallen heeft Life Terra opgericht om klimaatverandering te bestrijden en de gezondheid van de planeet te herstellen. De stichting faciliteert boomplanting, scholen toekomstige generaties en ontwikkelt boommonitoringstechnologie.

“Het is ons doel dat elke academie van Avans een boom als afstudeercadeau geeft”, zegt Nick. GreenOffice besloot daarom de eerste honderd bomen te doneren aan de academie die zich als eerste aanmeldt. “Daarnaast hebben we alle academies benaderd met dit idee in de hoop dat ze liever een afstudeerboom gegeven, dan de gegrafeerde pennen en gepersonaliseerde sweaters.

Sjouwen met een boom
Het is niet zo dat een afstudeerder tijdens zijn of haar diploma-uitreiking een boom van anderhalve meter krijgt en deze mee naar huis moet sjouwen. “Tijdens de uitreiking krijgt iedere afstudeerder een certificaat met daarin een code die ze kunnen koppelen op de website van Life Terra. Op dat certificaat staan vakjes waarop de boomeigenaren de coördinaten kunnen opschrijven”, legt Lisa uit.

Een academie koopt bij Life Terra een boom voor zes euro. Die worden geplant tijdens het plantseizoen, ergens tussen oktober en maart. “Het leuke hieraan is dat studenten die in de zomer afstuderen, een aantal maanden later tegelijkertijd een boom planten. Zo maak je er ook een moment van dat zij elkaar weer kunnen zien, bij kunnen kletsen en netwerken.”

Academies die hun afstudeerders graag een afstudeerboom cadeau willen doen, kunnen zich aanmelden door te mailen naar greenoffice@avans.nl. Inmiddels hebben er al acht zich aangemeld.

Femke Gijsbers

Heel tof plan! Hoe zijn de reacties van jullie medestudenten hierop?

2021-05-25 20:28:14