Terug naar overzicht

‘Niet juist beoordeeld’

Een student Bouwkunde in Tilburg is het niet eens met de 4,4 die hij voor een mondeling herexamen kreeg. Hij denkt dat hij anders is beoordeeld dan zijn medestudenten, dat de opdracht was veranderd zonder dat hij het wist en dat de docent zijn oordeel te snel klaar had.

Tijdens een zitting van het College van Beroep vertelt de student dat hij niet kan begrijpen waarom hij een onvoldoende voor het mondeling heeft gehaald. ‘Ik heb van eerdere opdrachten geleerd en mezelf verbeterd maar daar was niets van terug te zien in het cijfer. De docent keek er even naar en had zijn oordeel al klaar. Ook was de opdracht blijkbaar veranderd zonder dat ik daar iets van wist.’ Volgens hem is hij anders beoordeeld dan zijn medestudenten. ‘Andere studenten heb ik m’n werk laten zien. Ze vertelden me dat ik hier nooit een onvoldoende voor had kunnen krijgen.’

Geen uitleg
Volgens de student is er ook geen uitleg gegeven waarom zijn cijfer zo tegen viel. Tijdens de zitting krijgt de student de uitleg van zijn beoordeling volgens eigen zeggen pas voor het eerst te zien. Volgens de examencommissie had hij deze wel kunnen achterhalen. ‘De uitleg wordt op Blackboard gepubliceerd. Wanneer de student nog vragen heeft kan hij een inzagemoment aanvragen. Dat heeft deze student niet gedaan.’

De student had een lijst met onvoldoendes staan voor hetzelfde vak. Volgens zijn docent besteedde hij te weinig aandacht aan het vak. ‘Ontwerpen is een lastig vak dat door sommige leerlingen onderschat wordt. Ook deze student denkt te makkelijk over het vak en heeft de opdracht gewoon niet goed uitgevoerd.’

De zaak is ongegrond verklaard.

Meer lezen?