Geen vijfde kans voor Engels

Een student Small Business en Retail Management wil graag een vijfde kans voor zijn tentamen Engels. Het enige vak dat hij nog mist voor zijn propedeuse. De extra kans werd niet toegekend door de examencommissie, dus tekent hij beroep aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student komt van het mbo en volgt nu een verkorte opleiding. ’Ik heb altijd slecht Engels onderwijs gehad. Ik merk ook bij veel medestudenten die van het mbo komen dat ze moeite hebben met Engels’, aldus de student.

Beroepshouding
De student is dit jaar begonnen met bijlessen Engels, maar voor de examencommissie is dat te laat. ‘Als hij inderdaad slecht Engels onderwijs heeft gehad, had hij meteen moeten beginnen met bijlessen.’ Daarnaast geeft de examencommissie aan dat de beroepshouding van de student niet bovengemiddeld is waardoor een vijfde kans niet wordt toegewezen. ‘Elke student heeft recht op vier kansen. Alleen uitzonderlijke gevallen die aan de criteria voldoen, krijgen een vijfde kans.’

Niet zomaar doorstuderen
Juridisch ligt de zaak ingewikkeld. De student tekende beroep aan tegen het niet toekennen van een vijfde kans. Als die alsnog wordt toegewezen en de student haalt zijn Engels toets heeft hij zijn propedeuse behaald. Dat betekent nog niet dat hij meteen weer in de collegebanken mag zitten. Omdat hij een negatief bindend studie advies had gekregen, moest de student zich uitschrijven en kan hij zich niet meer inschrijven.

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard.

Komkommer

Het cobex stelt dat de examencommissie juist heeft gehandeld. Maar dat had niets uitgemaakt volgens het stuk, de student mocht zich toch al niet meer inschrijven?! Waarom die zaak dan? Waarom er een stuk over schrijven?

2013-09-30 14:51:17

Sjuul Nelissen

@Kees Het COBEX kijkt of de examencommissie bij het niet toekennen van de extra kans op een correcte manier tot haar beslissing is gekomen. Dat is in dit geval dus gebeurd.

2013-09-30 11:55:28

Kees Rodenburg

De cobex verklaart de zaak ongegrond. De COBEX stelt de student dus niet in het gelijk? Maar op grond waarvan? Het niet meer ingeschreven staan? Of oordeelt het college dat de Examencie juist geoordeeld heeft? Dit is nl een belangrijk verschil.

2013-09-27 14:19:05