‘Lastminute-tentamen slecht aangekondigd’

Een student aan de Academie voor Financieel Management kwam er pas op zondag achter dat hij maandag een tentamen moest maken. Hij tekent beroep aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Het eigenlijke tentamen was gelekt en ongeldig verklaard. De studenten moesten daarom op korte termijn een alternatief tentamen maken. Dat werd vrijdag aangekondigd en stond maandag al op de planning.

Vakantiesfeer
‘Het was aan het eind van het studiejaar en ik zat al helemaal in de vakantiesfeer. Dan kijk ik niet op Blackboard of de mail. Toevallig zat ik in m’n mail, maar toen had ik nauwelijks tijd om me voor te bereiden’, aldus de student tijdens de zitting van COBEX.

De examencommissie geeft aan dat het inderdaad een bijzondere situatie was. ‘We communiceren dat soort dingen normaal via Blackboard maar nu hebben we daarnaast nog een e-mail verstuurd aan alle studenten.’

‘Bel me dan’
‘Ze hadden me ook gewoon kunnen bellen’, pleit de student. ‘Mijn nummer is bekend bij de opleiding.’ Volgens de examencommissie was dat inderdaad een optie, maar is het bij telefonisch contact nog niet zeker of alle studenten op tijd op de hoogte zijn. ‘Wat als je dan een voicemail te pakken krijgt? Dan weet je nog niet zeker of die wordt afgeluisterd.’

Kansen genoeg
De examencommissie geeft aan dat er later nóg een kans was om het vervangende tentamen te maken. ‘Dat was voor studenten die de eerste datum niet haalden door bijvoorbeeld vakantie en voor studenten die een extra kans kregen. Deze student heeft aan beide tentamens meegedaan, maar ze niet gehaald.’

Het COBEX verklaart de zaak ongegrond.

.

^ Precies. Ik neem aan dat je voor je eerste kans jezelf al voorbereid. Dan zou je aan een weekendje voldoende moeten hebben om de stof eventueel wat op te halen... Maarja, men kan altijd proberen.

2013-09-30 11:58:19

Arald

Ik vind het wel een beetje vreemd om op vrijdag een tentamen aan te kondigen voor maandag. Eigen zou er een standaard protocol moeten zijn waarin staat dat dit soort belangrijke dingen minimaal x werkdagen van te voren worden aangekondigd.

2013-09-25 10:56:57

JB

Onvoldoende voorbereid? Me dunkt dat de student al voorbereid was voor het tentamen wat origineel gepland was.

2013-09-25 10:06:40

Iris