Vliegticket onvoldoende bewijs persoonlijke omstandigheden

Een tweedejaarsstudent van de Academie voor Veiligheid en Bestuur heeft een negatief bindend studie advies gekregen. Hij heeft niet genoeg studiepunten. De student is het niet eens met het advies en gaat in beroep.

Maandag kwam de zaak voor bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX). In de laatste periode van afgelopen schooljaar heeft de student last gehad van persoonlijke omstandigheden. Het ging niet goed met zijn oma, zij is in die periode ook overleden. ‘Ik was er toen niet bij met m’n hoofd. Daardoor heb ik fouten gemaakt in het beroepsproduct. Er waren stukken tekst wegevallen. Normaal zou ik zo’n fout niet maken. Maar op dat moment kon ik me niet concentreren.’

De student heeft in het laatste blok ook andere toetsen voor het tweede jaar gemaakt. De voorzitter van het COBEX vraagt zich af waarom. ‘Het was je laatste kans. Waarom heb je de andere vakken niet even laten liggen? Dan had je je volledig kunnen concentreren op je beroepsproduct.’ De student geeft aan dat hij het wilde proberen. Hij werd ook vanuit huis gestimuleerd om dit te doen.

Bewijs

De persoonlijke omstandigheden zijn niet gemeld bij de decaan. Daarnaast geeft de examencommissie aan onvoldoende bewijs van deze omstandigheden te hebben. ‘Het is altijd pijnlijk, om in zo’n situatie om bewijs te moeten vragen van een overleden familielid.’ De crematie vond plaats in het buitenland. ‘Wij hebben enkel vliegtickets ontvangen, omdat er geen rouwkaarten en advertenties waren. Vanwege onvoldoende bewijs hebben wij de persoonlijke omstandigheden niet meegewogen.’

De vader van de student, geeft tijdens de zitting aan, dat hij de vliegtickets heeft meegegeven omdat dat het enige bewijs was wat hij op dat moment had. De student heeft foto’s van de crematie van zijn oma. Die worden tijdens de zitting getoond.

Houding

De examencommissie weegt ook het advies van de onderwijscommissie mee. Volgens haar is de houding en het gedrag van de student onvoldoende. Dit baseert de onderwijscommissie op de mening van docenten. De student reageert hier verbaasd op; ‘Ik heb mijn mentor nooit iets negatiefs horen zeggen over mijn gedrag’.

Het beroep van de student is ongegrond verklaard. Hij moet de opleiding verlaten. [NvdB]