Archief dorpsfotograaf dient als studiemateriaal

Studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving│St. Joost in Breda zijn op zoek gegaan naar verhalen in het fotoarchief van Steenbergen. Het archief van het dorpje lag jaren op de zolder van de kunstacademie in Breda.

Bedekt onder een dikke laag stof stond het archief van de dorpsfotograaf van Steenbergen op de zolder van AKV│St. Joost in Breda. Studenten doken samen met Breda Photo en fotograaf en oud-student Peter de Krom in tientallen dozen vol negatieven uit de periode van 1933 tot 2002.

De academie kreeg het archief in handen toen de dorpsfotograaf in Steenbergen failliet ging. Te mooi om onder het stof te laten liggen. ‘Ondanks de zwaar aangetaste negatieven geeft het archief de verandering in de samenleving weer. Hierdoor is het voor studenten prachtig fotografisch en sociologisch studiemateriaal’, aldus de academie.

Op zoek naar assistente
Vierdejaarsstudent Fotografie Natascha Ditzel stuitte tijdens het zoeken steeds op dezelfde vrouw. ‘Ze stond steeds in een andere houding of met andere belichting. Ik vond het opmerkelijk dat er zo veel foto’s van haar waren. Waarom staat ze zo vaak op de foto?  Leeft ze nog?’

Natascha Ditzel vertelt over het project:

De vrouw bleek Riet van Drunen te zijn. Ze was de assistente van de fotograaf. ‘Ze wist niet dat ik hiermee bezig was dus ik vond het spannend om haar te spreken.’ Natascha maakte een afspraak met Riet en ging op bezoek in Alphen.

Natascha op bezoek bij Riet en haar man:

Andere studenten raakten op een andere manier geïnspireerd door de foto’s in het archief. Zo kwamen twee studenten een foto tegen van een jonge militair. Ze belden rond en kwamen er uiteindelijk achter dat de militair was gesneuveld. Dit is één van de laatste foto’s die van hem genomen is.

Levenswerk
Het archief is het levenswerk van fotograaf Peter de Krom. Als student op de academie vond hij de dozen op zolder.  Hij studeerde er op af maar is er nog lang niet mee klaar. ‘Het zijn tientallen dozen met negatieven. Hoe meer ik kijk, des te meer ik vind.’ De Krom: ‘De dorpsfotograaf van Steenbergen gebruikte vaak hetzelfde trucje. Als je dat blootlegt, wordt het grappig. Zo maakte hij jarenlang bruidsfoto’s bij dezelfde boom. Als je alle negatieven bekijkt zie je de boom letterlijk groeien.’

Peter de Krom over het Steenbergen archief: