Houding student onvoldoende

Een student Commerciële Economie in Den Bosch heeft teveel onvoldoendes voor zijn beroepshouding. Hierdoor kan hij niet op stage. De student tekende beroep aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Tijdens de zitting komt naar voren dat de beroepshouding van de jongen keer op keer niet goed genoeg is. De houding werd door medestudenten en de docent beoordeeld tijdens een project. Een onvoldoende kan in een volgend project worden gecompenseerd maar ook dit lukte de student niet.

Unieke prestatie
Een bijzondere prestatie volgens de examencommissie. ‘Iedereen kan wel eens een slecht blok hebben en het niet halen. Het is bij mijn weten nog nooit voorgekomen dat een student drie keer achter elkaar de beroepshouding niet haalt. Je moet het erg bont maken om drie keer een vijf te halen.’

‘Ik ben altijd op tijd en kreeg nooit iets te horen over mijn gedrag’, vertelt de student. ‘Het enige wat ik hoorde was dat mijn concentratie na een tijdje weg zakt. Daar wil ik graag aan werken.’

De student wil graag een vervangende opdracht om alsnog op stage te kunnen. ‘Ik heb alles al geregeld met het bedrijf. Als ik in januari niet op stage kan, loop ik een heel jaar vertraging op’, aldus de student.

Vervangende opdracht
Volgens de examencommissie is het niet mogelijk om een vervangende opdracht te verzinnen. ‘Ik kan geen simpele opdracht bedenken waarin de student zijn werkhouding van twee blokken kan bewijzen. De beroepshouding wordt alleen getoetst tijdens projecten.’ Er zit volgens de examencommissie niets anders op dan projecten opnieuw te volgen en zo zijn houding te verbeteren.

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard.

Anoniemus

Gebrek aan zelfreflectie? Ik merk wel vaker dat studenten vinden dat ze altijd maar 'onschuldig' zijn in het geval van een onvoldoende, maar vaak zijn het juist ook dezelfde personen die een waardeloze mentaliteit hebben.

2013-10-07 13:48:44