Hulpverlener moet bij mensen binnenkomen

Hulpverleners moeten aanwezig zijn in ontwikkelingswijken en bij mensen achter de voordeur komen. Dat is de uitkomst van een symposium dat Avans organiseerde rondom ‘Present in Boschveld’.

De Academie voor Sociale Studies in Den Bosch heeft al enkele jaren goed contact met de presentiewerkers in de Bossche wijk Boschveld. Dit zijn hulpverleners die huisbezoeken brengen aan bewoners van de wijk op informele basis. Ze bieden een luisterend oor en verwijzen waar nodig door naar de juiste professionele hulpverleners.

Symposium
Tijdens het symposium op Avans komen alle belanghebbenden bij elkaar. Bewoners, professionals, vrijwilligers, politiek, studenten en docenten. Oud-student Karima Al Houj liep stage bij het project Buurtmanbuurtvrouw en werkt nu als presentiewerker in Boschveld. Ze denkt dat je als presentiewerker veel kunt betekenen. ‘Huisbezoeken zijn ontzettend belangrijk. Op die manier maak je echt verbinding met mensen. Ik hoef als presentiewerker niemand terecht te wijzen. Ik luister goed naar wat ze te vertellen hebben en begeleid ze naar de juiste hulp.’

Kwetsbare mensen opzoeken
Volgens docent Tineke van Uden is het belangrijk dat mensen in kwetsbare posities opgezocht worden. ‘Buurtbewoners moeten heel veel. Ze moeten bijvoorbeeld zelf op zoek naar de juiste zorg bij de gemeente. Maar er wordt weinig rekening gehouden met wat ze nodig hebben.’

Het is volgens Van Uden belangrijk dat studenten dit leren en vooral in de praktijk brengen. ‘Presentie in de wijk is geen methode of techniek. Presentie zorgt voor afgestemde zorg op basis van de relatie tussen de zorgverlener en de zorgvrager. Het is aanwezig zijn in het alledaagse leven en je moet aangesloten zijn bij de leefwereld van mensen. Avans heeft presentie breed in het curriculum zitten. Studenten wordt dat in hun houding bijgebracht’, aldus van Uden.

Uitrollen in Den Bosch
Ook de gemeente Den Bosch is geïnteresseerd in het belang van presentiemedewerkers in de wijken. ‘Het is mooi dat mensen zich openen en dat ze iets voor elkaar kunnen betekenen’, vertelt wethouder Jeroen Weyers tijdens het symposium van vorige week. Hij wil graag in meer Bossche wijken presentiemedewerkers inzetten en het idee ‘uitrollen’ over Den Bosch.