‘Maak voorlezen spannend’

Voor alle eerstejaarsstudenten van de Pabo organiseerden Xplora en Pabo Breda gisteren de kinderboekenweekdag. Het thema van de week is sport. Daarom werd de dag geopend met een toneelstukje over de ‘sprookjesbosrace’.

Na de voorstelling kregen de studenten een workshop van kinderboekenschrijver Erik van Os. Samen met zijn vrouw Elle van Lieshout heeft hij al tal van kinderboeken en gedichtenbundels geschreven. Tijdens de workshop gaf hij de studenten tips over het voorlezen van een boek. ‘Je moet je leerlingen bij het boek betrekken. Maak het spannend!’

Gouden tip
Hij moedigde de studenten aan om vragen te stellen. Uit eigen ervaring weet hij dat studenten dat vaak eng vinden. Daarom kreeg iedere student die wel een vraag durfde te stellen een kinderboek cadeau. Ook gaf hij de studenten nog één gouden tip. ‘Jullie moeten stoppen met Facebooken en gitaar leren spelen. Het is namelijk erg leuk om samen met de leerlingen uit je klas een liedje te spelen.’ Van Os weet dat, omdat hij zelf ook op de pabo heeft gezeten. Na de workshop konden de studenten voor 5 euro een gesigneerd boek kopen.

Voorleeswedstrijd
Aan het eind van de ochtend begon de voorleeswedstrijd. Die werd geopend met een dansje. Uit iedere eerstejaars Paboklas deed een student mee. De zes deelnemers werden enthousiast aangemoedigd door hun studiegenoten. In de jury zaten vier kritische basisschoolleerlingen een medewerker van Xplora. Nadat alle deelnemers hun verhaal hadden voorgelezen ging de jury in beraad.

Fleur Hermus uit klas 1E is door de jury verkozen tot voorleeskampioen. Zij las voor uit het boek Bang Mannetje van Mathilde Stein. Dat gaat over het overwinnen van angsten. De jury vond dat Fleur het verhaal erg mooi voorlas. ‘Ze keek het publiek aan en ze liet de plaatjes uit het boek goed zien.’ De Kinderboekenweek duurt nog tot en met 13 oktober.

dans_max