Oud-studenten maken kans op duurzaamheidsprijs

Vier oud-studenten van de Academie voor Bouw en Infra maken kans op een grote internationale duurzaamheidsprijs. De drie beste ideeën mogen een geldprijs van 250.000 dollar verdelen.

Bjorn Hendriks, Sander de Koster, Chris van Heeswijk en Willem Jan van Ginkel studeerden aan de Academie voor Bouw en Infra in Tilburg. Inmiddels volgen ze een master architectuur bij Fontys. Ze bedachten voor de Cradle to Cradle Product Innovation Prize een bouwhandleiding om duurzame en betaalbare huizen in ontwikkelingslanden mee te bouwen. Hun project A dime for a house, maakt gebruik van lokale en duurzame materialen.

Houtwolcementplaten
De huizen worden gemaakt van houtwolcementplaten. Die isoleren goed, zijn energiezuinig en duurzaam. Een heel huis kost met de methode van de studenten slechts 5.000 dollar en is volledig recyclebaar.

250.000 dollar
Het project van de vier studenten, die zichzelf The Dutch Design Initiative noemen, schopte het uit 144 ingezonden projecten tot de beste tien. De drie beste projecten verdelen 250.000 dollar om hun projecten te realiseren. De winnaars worden in november bekend gemaakt.

Kees Rodenburg

Beste alle 4, Gefeliciteerd! Schitterend werk. Niet alleen in Ontwikkelingslanden: in NL zijn er ook tal van mogelijkheden Volgende vragen: wat kun je niet van recycle materiaal maken? En wat kun je daar voor doen? Mvg, Kees

2013-10-05 16:59:13