Studenten in debat over ‘kwetsbare jongeren’

Deeltijdstudenten van de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) gaan dinsdag en donderdag in debat over de participatie van kwetsbare jongeren. Onderwerpen als migranten en Marokkaanse probleemjongeren komen aanbod.

Hoe vergroot je de participatie van kwetsbare jeugdigen? Dat is de vraag die centraal zal staan tijdens het symposium. Na een aantal voordrachten van verschillende sprekers volgt er een debat met studenten en professionals uit het werkveld.

Debatleider Youssef Azghari, laat weten dat het debat studenten en professionals bij elkaar moet brengen. ‘Wat we willen bereiken is dat studenten en sociale professionals bij elkaar komen en niet alleen praten over problemen, maar ook nadenken over oplossingen. Hoe geef je jongeren in een kwetsbare positie gelijke kansen om volwaardig mee te draaien in de maatschappij.’

Onderwerpen

De derdejaars deeltijdstudenten ASB hebben zelf de inhoud van het debat bepaald. Zo hebben zij ervoor gekozen om deze keer te praten, over wat Marokkaanse probleemjongeren remt om te participeren. Daarnaast is er ook aandacht voor de slechte positie van de jeugdige ex-delinquenten en jongeren met een beperking.

‘Neem nou de groep Marokkaanse jongeren die wel wil integreren, maar nergens aan de bak komt vanwege slechte beeldvorming. Die jongeren vormen de grootste groep, maar juist zij zijn onzichtbaar voor de hulpverlening. Onder hen zijn jongeren die een grote kans lopen te radicaliseren, omdat hulp of ondersteuning te laat komt. Dat is zonde van al hun talenten’ zegt Azghari.

Deelnemen
Bredase studenten kunnen op dinsdag 8 oktober van 10:30 tot 12:10 deelnemen aan het symposium in lokaal HF003. Op donderdag 10 oktober vindt het symposium plaats in Den Bosch in lokaal OC002. Je kunt je online aanmelden.

HENK123

Iedereen heeft de kans in Nederland om naar school te gaan en een opleiding te volgen, zichzelf niet te ontwikkelen in een probleemboy en heeft de kans om een normale job te vinden. Maar ja, heel hard 'discriminatie' roepen werkt ook in Nederland....

2013-10-07 17:21:01

Tineke van Uden